Szukaj pracownika/jednostki

Projekty realizowane ze środków budżetu RP

Projekty dofinansowane z budżetu Państwa

Zadania dofinansowane z budżetu państwa realizowane na Uniwersytecie Zielonogórskim:


plakat_a3_dofinansowanie_ze_srodkow_budzetu_panstwa_call_for_more_transparent.jpgInstytut Socjologii otrzymał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na realizację międzynarodowego projektu badawczego pn. „Opracowanie praktycznego systemu zarządzania danymi z wbudowanymi czujnikami dla lepszego zarządzania środowiskowego i przejrzystości hodowli bydła mlecznego” o akronimie ET4D. Środki zostały przyznane w ramach konkursu Call for more transparent agri-food systems for consumers and other stakeholders along the food value chain based on ICT technologies „ERA-NET ICT-AGRI-FOOD 2022”.

Liderem projektu jest: Leibnitz Institute for Agricultural Engineering and Bioeconomy e.V. (Niemcy). Konsorcjum tworzą: Innvite ApS (Dania), Aarhus University (Dania), Estonian University of Life Sciences (Estonia), University of Oulu (Finlandia), MIGAL - Galilee Research Institute, Ltd. (Izrael), Uniwersytet Zielonogórski (Polska), Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu (Polska), Tokat Gaziosmanpaşa University (Turcja), AgHiTech Kft (Węgry) oraz Institute of Agricultural Economics Nonprofit Kft (Węgry).

Opis projektu

Zaplanowane w projekcie badania dotyczą sektora mleczarskiego. Bydło mleczne jest ważnym filarem gospodarczym europejskiego sektora rolno-spożywczego, wiadomo jednak, że obecna hodowla przeżuwaczy ma również negatywny wpływ na środowisko. Opracowanie narzędzia pomiaru czynników środowiskowych oraz dodatkowych parametrów istotnych dla zrównoważenia produkcji odpowiada na potrzebę ograniczania wpływu produkcji mleczarskiej na zmiany klimatyczne. Ważnym zadaniem jest także zwiększenie świadomości podejmowanych decyzji biznesowych/zakupowych przez rolników, przetwórców i detalistów, reprezentantów gremiów o charakterze decyzyjnym oraz konsumentów. Zadaniem projektu jest więc opracowanie przyjaznego dla użytkownika narzędzia – systemu zarządzania danymi środowiskowymi (DMS), dostarczającego wysokiej jakości informacji na temat jakości produkcji w odniesieniu do czynników środowiskowych i ekonomicznych. Takie podejście do agregacji i dostarczania danych na temat stanu systemów hodowli sprawi, że łańcuch produkcji mleczarskiej będzie bardziej przejrzysty.

Kolejnym etapem podejmowanych działań w projekcie jest realizacja diagnozy społecznej, która ma na celu określenie uwarunkowań podejmowania decyzji zakupowych na rynku mleczarskim. Wyjątkową rolę odgrywają tu rzadko dostrzegane warunki społeczne. Badanie zidentyfikuje potrzeby informacyjne wybranych grup docelowych dla sektora mleczarskiego oraz dostarczy danych na temat ich stosunku do stosowania zrównoważonych praktyk rolniczych. Jego celem jest zebranie informacji na temat oczekiwań dotyczących jakości produkcji mleka oraz zainteresowania uzyskiwaniem informacji na jej temat. Chodzi tu o opracowanie bazy parametrów uznanych za konieczne dla podejmowania świadomych decyzji zakupowych zainteresowanych stron (producentów, sprzedawców detalicznych i konsumentów). Na tej podstawie zostaną przygotowane algorytmy agregacji danych dostosowanych po potrzeb grup docelowych.

W skutek realizacji projektu rolnik otrzyma niedrogie urządzenie, które ułatwia rutynową ocenę warunków środowiskowych. Będzie to narzędzie do śledzenia stanu systemów hodowli i emisji zanieczyszczeń. Konsumentom i innym zainteresowanym stronom DMS oferuje możliwość prześledzenia niektórych kluczowych wskaźników związanych z procesem produkcji produktów mlecznych. Takimi kluczowymi wskaźnikami mogą być np. składniki mleka, aspekty etyczne procesu produkcyjnego czy ślad środowiskowy produktu. Jakość poszczególnych produktów będzie można prześledzić w odniesieniu do normy europejskiej, krajowej lub wartości docelowej. Na tej podstawie konsumenci i inni interesariusze będą mogli dokonywać oceny zasad prowadzonej produkcji mlecznej. Umożliwione także zostanie przesyłanie informacji zwrotnych do rolnika, co może pomóc w przejściu na bardziej zrównoważoną i przejrzystą produkcję mleczarską ze zmniejszeniem ilości odpadów i strat.

Termin realizacji: 01.10.2023 – 30.09.2026

Kwota dofinansowania: 937 987,49 PLN

Całkowita wartość projektu: 1 785 000 Euro

Kierownikiem projektu jest dr Joanna Frątczak-Müller.

 

plakat_a3_dofinansowanie_ze_srodkow_budzetu_panstwa_era-net_2021_joint_call_on_circularity.jpgInstytut Inżynierii Środowiska otrzymał dofinansowanie ze środków budżetowych państwa na realizację międzynarodowego projektu pn. „Ocena wielokryterialna, wspomaganie decyzji i narzędzia zarządzania dla zrównoważonych mieszanych systemów rolnictwa o obiegu zamkniętym dla produkcji mleczarskiej” akronim DairyMix w ramach programu „ERA-NET 2021 Joint Call on Circularity”.

Partnerami projektu są: Leibniz Institute for Agricultural Engineering, Technology Assessment and Substance Cycles (ATB), Niemcy (Koordynator); Irish Agriculture and Food Authority Environment, Soils and Land-Use (Teagasc), Irlandia; University College Dublin School of Biosystems and Food Engineering, Irlandia; University of Milan Agricultural and Environmental Sciences - Production, Landscape, Agroenergy (DISAA), Włochy; National Institute of Agricultural Research (INRA),Francja; Norwegian Institute of Bioeconomy Research Feed and Livestock, Norwegia; Institute for Rural and Regional Research (Ruralis), Norwegia; Agricultural Engineering (ILVO), Belgia; Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria, Argentyna

Przedmiot projektu

Mieszana hodowla roślin i zwierząt gospodarskich była powszechna w wielu obszarach Europy. Obecnie produkcja roślinna i hodowlana zwierząt stała się coraz bardziej wyspecjalizowana, mniej połączona ze sobą, a systemy rolne zostały uproszczone, charakteryzujące się liniowym przepływem węgla i składników odżywczych. Konsekwencjami tego zjawiska są m.in. duże skupiska zwierząt w nielicznych regionach, duży import pasz, uproszczenie płodozmianu, wysokie zużycie nawozów mineralnych i pestycydów, zwiększone emisje zanieczyszczeń do środowiska, homogenizacja krajobrazu i utrata różnorodności biologicznej. Systemy produkcji mleka są również częścią tego niepożądanego zjawiska.

Zwiększanie złożoności płodozmianu i różnorodności roślin pastewnych jak i sposobu użytkowania gruntów, przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia nawozów mineralnych i optymalizacji zarządzania obornikiem, pozwoli na prowadzenie bardziej cyrkularnego rolnictwa ukierunkowanego na zamknięcie obiegu zasobów. Ważnym elementem reintegracji systemów rolnych jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska.

Głównym celem DairyMix jest wsparcie europejskich systemów produkcji mleka w odejściu od paradygmatu gospodarki liniowej, która generuje odpady i powoduje wysokie emisje gazów cieplarnianych i azotu.

W projekcie zostanie poddany ocenie poziom zrównoważonego rozwoju systemów produkcji mlecznej na poziomie gospodarstw i regionów, w tym użytków zielonych, upraw, lasów i podsystemów mlecznych w systemie uprawa-zwierzęta. Aby zrozumieć bieżącą dynamikę, przewidzieć skutki długoterminowe i ocenić scenariusze, stosowane będą techniki modelowania. Przeprowadzana będzie ocena wielokryterialna, w tym ilościowe określenie kompromisów i synergii.

Ponadto, w projekcie zostaną poddane ocenie możliwe powiązania zwiększonego obiegu zamkniętego i efektywności wykorzystania składników odżywczych w podsystemach mleczarskich i uprawnych z natychmiastowymi i długoterminowymi efektami ekonomicznymi, a także społecznymi wymiarami zarządzania pracą, współpracą regionalną między gospodarstwami rolnymi i wymianą wiedzy między interesariuszami.

Wyniki projektu DairyMix zostaną wprowadzone do platformy stworzonej w ramach projektu EraNet „MilKey”. Platforma jest wielostronnym centrum wiedzy, której celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy na temat zrównoważonych systemów produkcji mleka oraz zintensyfikowanie dialogu między nauką, rolnikami, interesariuszami i politykami. W ramach projektu DairyMix możliwości platformy zostaną rozszerzone, poprzez włączenie modeli i rozwiązań umożliwiających integrację systemów hodowli roślin i zwierząt gospodarskich w celu zamknięcia obiegu zasobów, ograniczenia strat i nakładów zewnętrznych, redukcji emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz zwiększenia odporności.

Termin realizacji: 01.03.2022 – 28.02.2025

Projekt DairyMix nr umowy DWM/Circularity/41/2022 otrzymał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozowoju w ramach programu „ERA-NET 2021 Joint Call on Circularity”.  Kwota dofinansowania: 1 008 545,99całkowita wartość projektu  9 682 041,50.

Kierownikiem projektu jest dr inż. Monika Suchowska-Kisielewicz.

plakat_a3_dofinansowanie_ze_srodkow_budzetu_panstwa_polska_metrologia_ii.jpg

Instytut Automatyki, Elektroniki i Elektrotechniki otrzymał dofinansowanie ze środków budżetowych  państwa na realizację projektu pn. „Big data i uczenie maszynowe w diagnostyce elektromechanicznych elementów infrastruktury krytycznej” w ramach programu „Polska Metrologia II”.

Przedmiotem projektu są:

Znaczący postęp technik pomiarowych oraz dynamiczny rozwój metod analizy pozyskiwanych danych pozwalają na uzyskanie niedostępnych dotychczas możliwości w zakresie analiz, modelowania i optymalizacji urządzeń i systemów. W zasadzie można mówić o zmianie paradygmatu bazującego na założeniu, że w przypadku możliwości otrzymania wymaganej liczby wiarygodnych danych pomiarowych dystrybuanty empiryczne dobrze opisują skomplikowane obiekty statyczne i dynamiczne, dla których trudne lub niemożliwe jest przedstawienie analitycznych modeli deterministycznych (np. w postaci modeli matematycznych). W ramach projektu planuje się wykorzystanie możliwości pomiarowych np. tomografii komputerowej do uzyskania precyzyjnego zwymiarowania 3D wybranego przetwornika elektromechanicznego, jakim jest przekaźnik. Wykonane zostaną również pomiary mechanicznych i elektrycznych parametrów użytkowych serii przekaźników. Wykonane dotychczas badania wykazują istotne wariancje w rozkładach poszczególnych parametrów. Dotychczas nie udało się jednoznacznie potwierdzić intuicji dotyczących przyczyn występujących odchyłek parametrów. W ramach projektu planuje się wykorzystanie technik uczenia maszynowego do poszukiwania zależności pomiędzy parametrami, opisującymi wymiary 3D poszczególnych elementów przekaźników, nierówności powierzchni elementów, itp., zmierzonymi w stanach statycznych i dynamicznych za pomocą tomografii komputerowej a mechanicznymi i elektrycznymi parametrami użytkowymi. W badaniach planowane jest wykorzystanie różnych typów przekaźników elektromechaniczych. Badaniom poddane zostaną energooszczędne bistabilne przekaźniki miniaturowe serii R4, charakteryzujące się relatywnie dużą skalą integracji elementów oraz tzw. przekaźniki solarne dedykowane instalacjom PV. Niedokładności wykonania elementów oraz ich zestawienia w urządzeniu mają wpływ m.in. na zjawisko klawiszowania i niejednoczesność zamykania styków, rozpływy strumieni magnetycznych i siłę przyciągania zwory, nierówność powierzchni na napięcie zadziałania, itp. Kolejnym obiektem badań będzie przekaźnik dedykowany do zastosowania w infrastrukturze krytycznej o ekstremalnych wymaganiach w zakresie liczby zadziałań (22×10^6 cykli przy obciążeniu nominalnym) oraz czasu życia (40 lat). Problemem w realizacji przekaźnika okazała się m.in. nierównomierność powierzchni (prototypy zrealizowane jako wydruki 3D nie działały ze względu na porowatość powierzchni) a prototypy z form wtryskowych nadal wymagają udoskonalenia. W ocenie wnioskodawców realizacja w interdyscyplinarnym zespole (inżynieria mechaniczna, elektrotechnika oraz matematyk zajmujący się naukowo i komercyjnie analizami big data z zastosowaniem uczenia maszynowego) projektu metrologicznego zorientowanego na konkretny obszar aplikacyjny może być podstawą opracowania metodyki wykorzystania informacji pomiarowej do realizacji modeli behawioralnych obiektów w celu analiz z wykorzystaniem uczenia maszynowego. Modele takie mogą stanowić niedostępne dotychczas wskazówki projektowe, które umożliwią konstruktorom uzyskanie przewag konkurencyjnych na globalnym rynku.

 

Termin realizacji: 01.01.2024 – 31.12.2025

Projekt  PM-II/SP/0069/2024/02 otrzymał dofinansowanie z Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Polska Metrologia II”.  Kwota dofinansowania: 999 530,40; całkowita wartość projektu  999 530,40.

 

Koordynatorem projektu jest  prof. dr hab. Robert Smoleński, Dyrektor Instytutu Automatyki, Elektroniki i Elektrotechniki

 

plakat_a3_dofinansowanie_ze_srodkow_budzetu_panstwa_vii_konferencja_naukowa_prof_i_nowosad_2024.jpgZakład Pedagogiki Szkolnej w ramach prac Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego otrzymał dofinansowanie ze środków budżetowych państwa na realizację projektu pt. „VII Konferencją Naukową z cyklu SZKOŁA I NAUCZYCIEL nt. Indywidualizm a wspólnotowość w edukacji” w ramach programu „Doskonała Nauka – Wsparcie Konferencji Naukowych”.


Projekt finansowany z programu Doskonała Nauka II - Wsparcie konferencji naukowych jest VII Konferencją Naukową z cyklu SZKOŁA I NAUCZYCIEL nt. Indywidualizm a wspólnotowość w edukacji. Stanowi kontynuację cyklu konferencji, których założeniem jest odpowiedź na ważne problemy nurtujące polską szkołę i środowisko zawodowe nauczycieli, w tym podjęcie diagnozy kluczowych obszarów stanowiących o efektywności i jakości edukacji.

Cykl konferencji jest współtworzony na fundamencie współpracujących ośrodków: UAM w Poznaniu, Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, APS w Warszawie, Uniwersytetem w Białymstoku, UMCS w Lublinie, Uniwersytetem Opolskim, Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej Uniwersytetem Zielonogórskim. Głównym organizatorem i wnioskodawcą jest Uniwersytet Zielonogórski. Konferencja ma głownie zasięg ogólnopolski z założeniem języka polskiego jako języka obrad. Zakłada się przyjęcie gości zagranicznych mówiących po polsku. Projekt przewiduje opłatę pełną i ulgową. W założeniu projektu jest zapewnienie pełnej dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

W planowanej VII edycji (2024) obszary te będą analizowane w aspekcie dwóch kategorii: indywidualizmu i wspólnotowości, które na plan pierwszy wysuwają relacje między jednostką a wspólnotą. W założeniach edukacja w codzienności szkolnej ma być zarówno dostosowana do potrzeb i możliwości uczniów, jednak z drugiej strony musi być zgodna z celami i zadaniami wspólnymi dla wszystkich. Mimo mocnego uzasadnienia w teorii i badaniach, przyjęte przez nas kluczowe kategorie nie zawsze współgrają w praktyce, tworząc harmonię w środowisku szkolnym. Wyłania to kluczowe pytania, czy współczesne uwarunkowania edukacji szkolnej umożliwiają takie zrównoważenie? A dokładniej: czy proces dążenia do osiągnięcia harmonii jest realny, czy raczej jest to ideał, do którego możemy tylko zmierzać, bez szansy na pełne osiągniecie? Pytania te wyznaczają kierunek obrad. W poszukiwaniu odpowiedzi nie bez znaczenia jest ogląd wysoce efektywnych polityk i praktyk, kształcenia oraz doskonalenia nauczycieli opracowanych z perspektywy globalnej. Zbilansowanie zdobytych już osiągnięć oraz możliwości ich implementacji do innych warunków kontekstowych, a także rozpoznanie tych rozwiązań, które są nieprzemijające, oraz tych, które nie wytrzymują próby czasu. Na tej podstawie możliwe jest określenie kierunków, które wyznaczają dalsze poszukiwania i innowacje pod zrównoważenie indywidualizacji i wspólnotowości w edukacji i harmonii w środowisku szkolnym.

W ramach projektu zaplanowano zaproszenie 14 gości – znakomitych naukowców z całej Polski, celem zapewnienia na wysokim poziomie wprowadzenia w problematykę konferencji i zaprezentowanie rezultatów najnowszych badań i analiz. Zapewni to wysoką jakość merytoryczną konferencji, jako przykład wysokich standardów w nauce i promocji idei doskonałości nauki.

Termin realizacji projektu: 01.11.2023 – 30.09.2024

Projekt KONF/SP/0106/2023/01 otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „DOSKONAŁA NAUKA -Wsparcie konferencji naukowych”. Kwota dofinansowania: 144 540,00; całkowita wartość projektu 175 940,00.

Koordynatorem projektu jest dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ Kierownik Zakładu Pedagogiki Szkolnej w Instytucie Pedagogiki, Wydziału Nauk Społecznych.

projekt_finansowany_ze_srodkow_panstwa.pngUniwersytet Zielonogórski otrzymał dotację Ministerstwa Edukacji i  Nauki na dofinansowanie inwestycji pod nazwą ,,Przebudowa, termomodernizacja i dostosowanie ppoż. kompleksu budynków DS Vicewersal ”.

Całkowita wartość zadania: 20 112 000 zł  (dwadzieścia milionów sto dwanaście tysięcy złotych).

Wysokość dofinansowania: 11 000 000 (jedenaście milionów złotych)

Realizacja zadania przewidziana na lata 2023 – 2025.

Zasadniczym celem zadania jest przebudowa czterech kondygnacji głównego budynku domu studenta, gdzie planuje się zakwaterować ok. 150 studentów, przebudowa budynku stołówki na potrzeby siłowni oraz termomodernizacja i dostosowanie do warunków ppoż. całego zespołu budynków.

Łączna powierzchnia całkowita kompleksu: 5 118,16 m2

Łączna kubatura kompleksu: 15 330,27 m3

Cały kompleks położony jest na działkach nr 162/22 i 162/24 w obrębie 21 Zielona Góra.

Wszystkie elementy kompleksu są wzajemnie połączone i funkcjonalnie się przenikają. Planuje się wykonanie przebudowy 4-ch kondygnacji budynku Domu Studenta „Vicewersal”, w tym parter, który obecnie pełni funkcję administracyjną. Całość przeznaczona zostanie na cele mieszkalne dla studentów. W ramach przebudowy zlikwidowane zostaną istniejące obecnie wspólne pomieszczenia węzłów sanitarnych, łaźni i kuchni, a w ich miejscu powstaną nowe segmenty mieszkalne. Planuje się wybudowanie dwu– i trzy-osobowych segmentów wyposażonych w łazienki i aneksy kuchenne. Na parterze przylegającego dwukondygnacyjnego budynku, gdzie zlokalizowany jest hol wejściowy do DS.-u, dodatkowo powstaną pralnie/suszarnie oraz pomieszczenia gospodarcze/techniczne/socjalne dla potrzeb obsługi Domu Studenta. Piętro dwukondygnacyjnego budynku to siedziba klubu studenckiego Gęba oraz nieużytkowane mieszkanie. Dla potrzeb funkcjonowania klubu konieczne jest zapewnienie bezpiecznych warunków ewakuacji, poprzez przebudowę istniejącej klatki schodowej lub dobudowanie nowej oraz zapewnienie właściwego zaplecza sanitarnego kosztem nieużytkowanego mieszkania. Podpiwniczony łącznik prowadzi do podpiwniczonej, obecnej stołówki, której parter po przebudowie będzie pełnił rolę siłowni. Znajdzie się tam sala do treningów oraz zaplecze, w tym szatnie, sanitariaty, pokój trenera. Zlikwidowana zostanie klatka schodowa do piwnicy, a wydzielona piwnica zostanie przeznaczona tylko na cele techniczne i gospodarcze. Cały zespół budynków obecnie nie spełnia warunków ppoż. W związku z tym, oraz z uwagi na planowane zmiany funkcjonalne, konieczne będzie podczas opracowania dokumentacji projektowej opracowanie nowej ekspertyzy techniczno – pożarowej, podział na strefy pożarowe, doprowadzenie elementów budynków do zgodności z przepisami. Dla części niezgodności, które ze względów technicznych nie będą mogły być doprowadzone do zgodności z przepisami, konieczne będzie zrealizowanie rozwiązań zastępczych. Ponadto, z uwagi na zły stan techniczny, zostanie wyburzona nieużytkowana parterowa przybudówka do klubu WYSPA, która pełniła w przeszłości funkcję sklepiku. Cały kompleks budynków planuje się poddać termomodernizacji poprzez docieplenie ścian i dachów oraz wymianę w niezbędnym zakresie części stolarki.

Planowane roboty mają na celu poprawę standardu i warunków lokalowych dla studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego, poprawę bezpieczeństwa użytkowania zespołu budynków oraz zapewnią studentom w Campusie B miejsce do treningów i ćwiczeń. Wykonana przebudowa poprawi sprawność techniczną zespołu budynków, przede wszystkim w zakresie wszystkich instalacji, które obecnie są już mocno awaryjne. Termomodernizacja dodatkowo obniży koszty eksploatacji budynku. Po zrealizowaniu robót budowlanych podstawowe parametry ulegną zmianie - zmniejszą się w wyniku rozbiórki „sklepiku” i będą wynosić:

 

Całkowite dane liczbowe zespołu budynków po zakończeniu robót:

Powierzchnia całkowita: 4 998,01 m2

Kubatura: 14 979,43 m3

banner-top-foto-2500-nowe-logo2.pngNarodowa Reprezentacja Akademicka to projekt wsparcia procesu kształcenia studentów- sportowców, który ma na celu umożliwienie realizowania równoległej kariery sportowej oraz nauki akademickiej. Obejmuje on dofinansowanie na organizację dodatkowych zajęć dydaktycznych dedykowanych studentom- sportowcom będącym w trakcie kariery sportowej. Program zajęć dydaktycznych realizowany będzie w formie indywidualnej organizacji studiów w ciągu całego roku kalendarzowego, zgodnie z zaplanowaną liczbą godzin na danego studenta- sportowca.

Beneficjentem środków finansowych w ramach projektu może być student-sportowiec realizujący program kształcenia na jednym kierunku, studiach pierwszego lub drugiego stopnia, do momentu ich ukończenia. Środki finansowe zabezpieczone w budżecie Ministra Edukacji i Nauki kierowane są bezpośrednio do uczelni, w której studiują ww. studenci, z przeznaczeniem na dofinansowanie ich procesu kształcenia w formie indywidualnej organizacji studiów, m.in. poprzez indywidualny dobór treści i form kształcenia w zakresie pozwalającym na kontynuowanie i rozwijanie kariery sportowej z uwzględnieniem ustalonych dla danego kierunku efektów uczenia się.

 

Sportowcy wyczynowi ze względu na ograniczenia czasowe, wynikające z wielu godzin treningów i przygotowań do różnego typu imprez czy zawodów nieczęsto decydują się na podjęcie nauki na studiach wyższych lub z powodu swojej kariery sportowej i wynikających z niej ograniczeń czasowych, przerywają rozpoczęte studia. Codzienna praktyka wskazuje na wiele różnorodnych czynników utrudniających równoległy rozwój kariery akademickiej i sportowej. Za najczęściej wskazywane problemy wskazuje się formułę organizacji studiów, stereotypy wynikające ze sztywnych ram regulaminowych i dydaktycznych oraz brak dyspozycyjności wynikającej z terminarza godzin treningów i zawodów sportowych na różnych szczeblach [www.gov.pl].

 

Termin realizacji zadania: 19.11.2023 r. – 31.06.2024 r.

Kwota dotacji - 132 000 zł

Płatne ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki

Studenci- sportowcy objęci wsparciem w ramach programu:

- Natalia Dominiak- pięciobój nowoczesny (wychowanie fizyczne),

- Kamil Kasperczak- pięciobój nowoczesny (wychowanie fizyczne),

- Ewa Pydyszewska- pięciobój nowoczesny (ekonomia i zarządzanie),

- Maja Jarosińska- strzelectwo sportowe (biotechnologia),

- Barbara Macur – strzelectwo sportowe (architektura wnętrz),

- Dominika Skarupska – strzelectwo sportowe (inżynieria biomedyczna).

 

Kierownikiem projektu jest dr Bartłomiej Hes (WNB).

Tutorami (opiekunami dydaktycznymi) w projekcie są: dr Ewa Skorupka (WNB), dr Sylwia Andrzejczak- Grządko (WNB) dr Paweł Szudra (WEiZ), dr Anna Owsian (WA) dr inż. Piotr Gawłowicz, prof. UZ (WM).

 

Informacje o projekcie: www.gov.pl

 

Informacje dot. wyboru uczelni: www.gov.pl

01_znak_podstawowy_kolor_biale_tlo.png

Tytuł: Kompleksowy system monitorowania jakości wód powierzchniowych oraz terenów przybrzeżnych przy pomocy wieloczujnikowego systemu z wykorzystaniem kamer hiperspektralnych
Kierownik projektu: Sylwia Myszograj
Jednostka finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa konkursu/programu/przedsięwzięcia: Rządowy Program Strategiczny Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej”
Okres realizacji: 2023-06-01 - 2026-05-31
Kwota dofinansowania: 2293125 PLN
Numer projektu: HYDROSTRATEG1/001T/2022


plakatpdf.pngCelem projektu jest opracowanie kompleksowego systemu monitorowania jakości wód powierzchniowych z zastosowaniem bezzałogowych statków pływających i latających wyposażonych w innowacyjne metody zbierania danych oraz ciągłego pomiaru.
Ocena stopnia zanieczyszczenia wód powierzchniowych standardowo prowadzona jest na podstawie pomiarów punktowych. Metoda ta nie daje pełnego obrazu procesów zachodzących w całym akwenie. W ramach projektu zostanie zbudowana platforma latająca wyposażona w kamerę hiperspektralną. Innowacyjna i nowatorska konstrukcja pozwoli na optymalną kalibrację systemu wizyjnego bez wpływu zmiennego światła słonecznego oraz umożliwi zebranie dodatkowych danych, poprzez generację fal w możliwie szerokim zakresie na zadanej głębokości zbiornika. Planuje się pomiar parametrów jakości wody, które zmieniają jej właściwości spektralne: skład fitoplanktonu, mętność, przewodnictwo właściwe, chlorki, siarczany, związki azotu, związki fosforu, ChZT i węgiel organiczny, a także absorbancja UV 254 nm, która określa frakcje związków organicznych zawierających struktury aromatyczne. Platforma pływająca będzie wyposażona w czujniki do pomiaru: temperatury wody, głębokości oraz rodzaju podłoża w zbiorniku oraz możliwość poboru próbek wody.
Wdrożenie `rezultatów projektu w postaci systemu monitoringu wód śródlądowych z uwagi na wieloparametrowość będzie posiadało duży potencjał informacyjny. Dane z pomiarów mogą posłużyć do tworzenia wiarygodnych modeli występowania zjawisk/zagrożeń związanych z pogorszeniem jakości wody i oceny ryzyka. Wykrycie zanieczyszczenia wody, np. będącej źródłem wody pitnej, pozwoli na zidentyfikowanie rodzaju zanieczyszczenia, ocenę stopnia niebezpieczeństwa i identyfikację źródła oraz podjęcie właściwych działań naprawczych. Wdrożenie systemu będzie również przydatne dla przemysłu czerpiącego wodę do celów produkcyjnych, czy chłodniczych. Wczesne informowanie o jakości wody pozwoli na podjęcie działań dotyczących np. czasowego zaniechania poboru wody, czy włączenia dodatkowych procesów uzdatniania wody zapewniających jej stabilność biologiczną i chemiczną, z utrzymaniem właściwej jakości produkcji oraz ochronę instalacji przemysłowych. Z drugiej strony skanowanie akwenów w szerokim spektrum będzie dobrą metodą kontroli punktowych źródeł zanieczyszczeń wprowadzanych do wód. Ostatnie miesiące dowiodły, jak ważne jest rzetelne informowanie o stanie środowiska, zwłaszcza w ekosystemach tak wrażliwych jak rzeki czy jeziora. W przypadku wykrycia  potencjalnego zanieczyszczenia możliwe będzie szybkie rozpoznanie i dokładne wskazanie źródła zanieczyszczenia, co pozwoli niewątpliwie na skuteczniejsze przeciwdziałanie degradacji środowiska wodnego.

Projekt realizowany w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki / Doskonała Nauka.

Nazwa modułu: Wsparcie monografii naukowych


plakat_a3_dofinansowanie_ze_srodkow_budzetu_panstwa_doktorat_wdrozeniowy_maj_2023_t_ratajczak.jpgZakwalifikowany do sfinansowania przez Ministerstwo Edukacji i Nauki projekt badawczy umożliwi dokończenie i opublikowanie ostatniej (trzeciej) części bibliografii polskich modlitewników różnych wyznań z XIX wieku, jakie wydano na ziemiach polskich lub poza ich granicami, a następnie rozpowszechniano wśród Polaków bądź ludności posługującej się językiem polskim. W sumie trzyczęściowe opracowanie będzie zawierało ponad 7 tys. opisów bibliograficznych druków modlitewnych (w tym niemal 1900 dotąd nieznanych), uzupełniając w istotny sposób monografię Polskie modlitewniki różnych wyznań XIX wieku. Studium bibliologiczne autorstwa Tomasza Ratajczaka (Warszawa: Wydawnictwo Naukowego PWN, 2019).


Efekt końcowy projektu będzie dogodną bazą źródłową dla badaczy reprezentujących różne dziedziny wiedzy, a zajmujących się m.in. historią książki czy kulturą religijną Polaków i ludności polskojęzycznej. Umożliwiając nowe spojrzenie na książkę dewocyjną w dawnej Polsce, powinien usprawnić wykorzystanie modlitewników w badaniach nad językiem religijnym, tożsamością narodową Polaków oraz historią i rolą Kościoła katolickiego bądź innych wyznań w XIX wieku. Ponadto może stanowić przydatne narzędzie w próbie wykorzystania modlitewników do rekonstrukcji życia codziennego Polaków i innych grup ludności w przywołanym stuleciu. Wydawcą przygotowywanej do druku ostatniej części bibliografii będzie warszawskie Wydawnictwo DiG, w nakładzie którego ukazały się dwie pierwsze odsłony wzmiankowanej serii (litery A–K, Warszawa 2018; litery L–P, Warszawa 2018). Niezależnie od wersji drukowanej przewidziano dostępność treści monografii w ramach Open Access. Miejscem i formą jej udostępnienia w Internecie ma być administrowany przez Bibliotekę Narodową w Warszawie serwis Cyfrowa Biblioteka Narodowa POLONA (pod adresem: www.polona.pl).

 

Termin realizacji projektu: 01.12.2022 r. – 30.11.2023 r.

 

Nr projektu: DNM/SP/547849/2022, kwota dofinansowania: 34 859,00 zł, całkowita wartość projektu: 39 589,00 zł

 

Kierownik projektu: prof. UZ dr hab. Tomasz Ratajczak

Uniwersytet Zielonogórski otrzymał dofinansowanie ze środków budżetowych  państwa na realizację zadania pn. Przebudowa i termomodernizacja Domu Studenta „Rzepicha” w wysokości 7,5 mln zł. Całkowity koszt inwestycji wynosi 9 650 mln zł.


Budynek Domu Studenta „Rzepicha” położony w Campusie A Uniwersytetu Zielonogórskiego, przy ul. Podgórnej 50 B, wybudowany został w roku 1964 jako czterokondygnacyjny, całkowicie podpiwniczony. Dom Studenta „Rzepicha” pełni funkcję budynku zamieszkania zbiorowego jako miejsce zamieszkania studentów na I, II i III piętrze, na parterze są pomieszczenia Parlamentu Studenckiego, pokoje gościnne i biuro kierownika DS-u, a w piwnicy znajdują się pomieszczenia gospodarcze i konserwatorskie. Przebudowie podlegać będą trzy górne kondygnacje budynku, które są zasiedlone przez studentów. Po przebudowie powstanie 60 segmentów mieszkalnych składających się z dwóch pokoi, aneksu kuchennego i łazienki w których można będzie zakwaterować 179 studentów. Cały budynek zostanie poddany termomodernizacji.


Wykonana zostanie przebudowa 3-ch górnych kondygnacji w budynku Domu Studenta „Rzepicha” mająca na celu poprawę standardu i warunków lokalowych dla studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego. Obiekt pełni obecnie funkcję budynku zamieszkania zbiorowego i po przebudowie funkcja ta nie ulegnie zmianie. W ramach przebudowy zlikwidowane zostaną istniejące obecnie wspólne pomieszczenia węzłów sanitarnych, łaźni i kuchni, a w ich miejscu powstaną nowe segmenty mieszkalne. Po przebudowie budynku powstanie 60 segmentów mieszkalnych po 20 szt. na każdym piętrze. Planuje się dwupokojowe segmenty z aneksami kuchennymi i łazienkami. Wykonane zostaną też pomieszczenia na wspólne pralnie/suszarnie oraz pomieszczenia gospodarcze/techniczne/socjalne dla potrzeb obsługi Domu Studenta.

 

Wszystkie zmiany wprowadzone w budynku bardzo poprawią jego sprawność techniczną przede wszystkim w zakresie wentylacji i wszystkich instalacji elektrycznych oraz instalacji sanitarnych, które obecnie są już mocno awaryjne. Termomodernizacja dodatkowo obniży koszty eksploatacji budynku. Wprowadzone zmiany zapewnią znaczną poprawę warunków zamieszkania dla studentów. Po zrealizowaniu robót budowlanych podstawowe parametry obiektu nie ulegną zmianie.

 

Lokalizacja inwestycji:

adres:  ul. Podgórna 50B, 65-001 Zielona Góra

Dane liczbowe budynku:

Powierzchnia całkowita 4 455,00 m2

Kubatura 13 898,35 m3

Powierzchnia użytkowa kondygnacji podlegających przebudowie 2 231,00 m2

 

Podstawowe roboty przewidziane do realizacji to w pierwszej kolejności opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej, a następnie w oparciu o tę dokumentację wykonanie robót budowlanych obejmujących termomodernizację budynku oraz roboty na trzech kondygnacjach mieszkalnych.



Podstawowe roboty do wykonania:
 

1. Roboty rozbiórkowe i demontażowe: rozbiórki ścian działowych, posadzek, instalacji, stolarki okiennej i drzwiowej;
 

2. Roboty budowlane: wykonanie ścianek działowych wg nowego podziału, montaż drzwi w nowych lokalizacjach, wykonanie posadzek i okładzin ściennych; roboty malarskie;
 

3. Termomodernizacja budynku obejmująca docieplenie ścian zewnętrznych, stropodachu i wymianę stolarki okiennej;
 

4. Roboty z zakresu instalacji sanitarnych: wykonanie nowych instalacji wod-kan i c.o. z montażem osprzętu, wykonanie wentylacji mechanicznej dla łazienek;
 

5. Roboty z zakresu instalacji elektrycznych i teletechnicznych: wykonanie nowych instalacji elektrycznych wraz z montażem osprzętu, zabezpieczenie i/lub ewentualne przemieszczenie lub przebudowa istniejących instalacji teletechnicznych (wewnętrzne czujki p.poż., instalacje komputerowe);
 

6. Pierwsze wyposażenie trzech kondygnacji mieszkalnych w budynku obejmujące: meble do segmentów mieszkalnych, zabudowę i wyposażenie aneksów kuchennych, montaż żaluzji okiennych, wyposażenie pralni/suszarni i pomieszczeń gospodarczych/socjalnych.


Przez kondygnację parteru zostaną sprowadzone z przebudowywanych kondygnacji nowobudowane piony wod- kan do poziomu piwnic i tam włączone w istniejące podejścia.

Tablica informacyjna projektu
Tablica informacyjna projektu "Przebudowa i termomodernizacja Domu Studenta RZEPICHA"

Karta projektu: Interdyscyplinarna i komparatystyczna diagnoza problemów wtórnych wyłaniających się w postawach i zachowaniach współczesnej młodzieży w konsekwencji pandemii koronawirusa Covid-19, w perspektywie indywidualnej i wspólnotowejUniwersytet Zielonogórski realizuje zadanie badawcze pt. Interdyscyplinarna i komparatystyczna diagnoza problemów wtórnych wyłaniających się w postawach i zachowaniach współczesnej młodzieży w konsekwencji pandemii koronawirusa Covid-19, w perspektywie indywidualnej i wspólnotowej" ze środków Skarbu Państwa – Ministerstwa Edukacji i Nauki.

 

Termin realizacji zadania: 2 września 2020 r. – 31 grudnia 2022 r.

 

Na realizację zadania Uniwersytet Zielonogórski otrzyma dotację celową w wysokości 3 000 000 złotych.

 

Zadanie badawcze polega na zdiagnozowaniu problemów wtórnych w okresie postpandemicznym, ujawniających się w zachowaniach i postawach młodych Polaków, osób w wieku 13 – 25 lat czyli młodzieży i młodych dorosłych.

 

Celem zadania jest zobrazowanie wpływu stanu epidemii i związanej z nią społecznej kwarantanny na postawy i codzienność młodych osób. W ramach realizacji zadania zostanie zbudowany zespół przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych, którego celem będzie realizacja szeroko zakrojonych badań społecznych, przeprowadzenie kampanii popularyzującej projekt, przygotowanie narzędzi badawczych. W czasie trwania projektu zostaną zorganizowane konferencje naukowe związane z tematem zadania oraz zostaną wydane publikacje książkowe zawierające prace dotyczące opisywanego problemu na podstawie przeprowadzonych badań.

Doktorat wdrożeniowy

Karta projektu: Opracowanie oraz wdrożenie elektronicznej usługi w postaci nośnika trwałego umożliwiającej przetwarzanie oraz zarządzanie wrażliwymi dokumentami elektronicznymi. Doktorat wdrożeniowyUniwersytet Zielonogórski realizuje projekt w ramach 4. edycji programu pn. „Doktorat wdrożeniowy”, ogłoszonego komunikatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 maja 2019 r. Tematem projektu, w którego realizację zaangażowane są Uniwersytet Zielonogórski, firma Perceptus sp. z o.o. oraz doktorant UZ jest opracowanie a następnie wdrożenie elektronicznej usługi w postaci tzw. „nośnika trwałego” umożliwiającego przetwarzanie oraz zarządzanie wrażliwymi dokumentami elektronicznymi. Mechanizm „nośnika trwałego” jest w ostatnich latach coraz częściej wykorzystywany przez instytucje finansowe (np. banki) do informowania i bezpiecznego (poprzez użycie kryptograficznych metod) oraz poufnego (z wykorzystaniem tzw. „zaufanej trzeciej strony”) potwierdzania przez klientów procedowanych dokumentów (regulaminów, warunków umowy, cenników). Usługa przewidziana do realizacji w ramach doktoratu wdrożeniowego została ściśle ukierunkowana na potrzeby, wymagania i założenia zawarte w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23.07.2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych – eIDAS. Warto także dodać, że zastosowanie proponowanego rozwiązania e-usługi z nośnikiem trwałym przyczyni się do redukcji kosztów i negatywnego wpływu na środowisko generowanego tradycyjnym obiegiem dokumentów (w formie papierowej).

 

Wymiernym efektem projektu będzie zarówno wdrożenie konkretnej usługi w firmie Perceptus sp. z o.o. jak i pracowanie rozprawy doktorskiej przez doktoranta. Warto zaznaczyć, że doktoraty wdrożeniowe to alternatywna droga uzyskania stopnia doktora przeznaczona dla osób, które chcąc rozwijać swoją karierę naukową jednocześnie nie chcą rezygnować z pracy zawodowej poza uczelnią. Ze środków Skarbu Państwa – Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego finansowane jest stypendium doktoranckie oraz dofinansowanie kosztów wykorzystania infrastruktury badawczej, niezbędnej do realizacji tego ambitnego projektu, który zdecydowanie wpisuje się w rozwój innowacyjnej gospodarki naszego regionu.

 

Termin realizacji zadania: 1 października 2020 r. – 31 października 2023 r.

 

Na realizację zadania Uniwersytet Zielonogórski otrzyma dotację w wysokości 246 942,87 złotych.

Projekt wsparcia procesu kształcenia studentów z najwyższymi osiągnięciami sportowymi.

Logo Narodowej Reprezentacji AkademickiejNarodowa Reprezentacja Akademicka to projekt wsparcia procesu kształcenia studentów – sportowców, który ma na celu umożliwienie realizowania równoległej kariery sportowej oraz nauki akademickiej. Obejmuje on dofinansowanie na organizację dodatkowych zajęć dydaktycznych przeznaczonych dla studentów –  sportowców będących w trakcie kariery sportowej. Program zajęć dydaktycznych jest realizowany w formie indywidualnej organizacji studiów w ciągu całego roku kalendarzowego, zgodnie z zaplanowaną liczbą godzin na danego studenta- sportowca. 
 

Beneficjentem środków finansowych w ramach projektu może być student –sportowiec realizujący program kształcenia na jednym kierunku, studiach pierwszego lub drugiego stopnia, do momentu ich ukończenia. Środki finansowe zagwarantowane w budżecie ministra edukacji i nauki kierowane są bezpośrednio do uczelni, w której studiują ww. studenci, z przeznaczeniem na dofinansowanie ich procesu kształcenia w formie indywidualnej organizacji studiów, m.in. poprzez indywidualny dobór treści i form kształcenia w zakresie pozwalającym na kontynuowanie i rozwijanie kariery sportowej z uwzględnieniem ustalonych dla danego kierunku efektów uczenia się.
 

Termin realizacji zadania: 1.06 2022 r. – 31.12.2022 r.

 

Na realizację zadania Uniwersytet Zielonogórski otrzymał dotację w wysokości 99 000 zł.

 

Studenci- sportowcy objęci wsparciem w ramach programu to: 
 

- Natalia Dominiak – pięciobój nowoczesny (kier. wychowanie fizyczne), 

- Maja Jarosińska – strzelectwo sportowe (kier. biotechnologia),

- Kamil Kasperczak – pięciobój nowoczesny (kier. wychowanie fizyczne),

- Krystyna Kleszcz – gimnastyka, trampolina (kier. ekonomia), 

- Łukasz Popławski – gimnastyka, trampolina (kier. wychowanie fizyczne).

 

Koordynatorem projektu jest dr Bartłomiej Hes (WNB).


Tutorami (opiekunami dydaktycznymi) w projekcie są: dr Grażyna Biczysko (WNB), dr Paweł Szudra (WEZ) oraz dr Sylwia Andrzejczak- Grządko (WNB).

Karta projektu: Narodowa Reprezentacja Akademicja. Projekt wsparcia procesu kształcenia studentów z najwyższymi osiągnięciami sportowymiNARODOWA REPREZENTACJA AKADEMICKA to projekt wsparcia procesu kształcenia studentów z najwyższymi osiągnięciami sportowymi, który umożliwia realizowanie równoległej kariery: sportowca i studenta. Beneficjentem środków finansowych w ramach projektu może być student-sportowiec realizujący program kształcenia na jednym kierunku, studiach pierwszego lub drugiego stopnia, do momentu ich ukończenia. Środki finansowe zabezpieczone w budżecie Ministra Edukacji i Nauki kierowane są bezpośrednio do uczelni, w której studiują ww. studenci, z przeznaczeniem na dofinansowanie ich procesu kształcenia w formie indywidualnej organizacji studiów, m.in. poprzez indywidualny dobór treści i form kształcenia w zakresie pozwalającym na kontynuowanie i rozwijanie kariery sportowej z uwzględnieniem ustalonych dla danego kierunku efektów uczenia się.

 

Uniwersytet Zielonogórski jest jedną z 38. uczelni, które zakwalifikowały się do II edycji projektu realizowanej w 2021 roku. Wsparciem objęto 5 studentów-sportowców, z Wydziału Nauk Biologicznych kierunek wychowanie fizyczne: Natalię Dominiak, Kamila Kasperczaka, Natalię Wólczyńska, Macieja Wyskiela i z Wydziału Ekonomii i Zarządzania studentkę Ekonomii Krystynę Kleszcz.

 

 

Termin realizacji zadania: 15 lutego 2021 r. – 31 grudnia 2021 r.

 

Na realizację zadania Uniwersytet Zielonogórski otrzymał dotację w wysokości 95 040 zł

 

 

Koordynatorem projektu jest dr Ewa Skorupka (WNB), tutorami dr Bartłomiej Hes (WNB) i dr Paweł Szudra (WEiZ).

Logo Ministerstwa Edukacji i NaukiLogo Narodowej Reprezentacji Akademickiej

w ramach programu: Doskonała Nauka, wsparcie konferencji naukowych

Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnychInstytut Pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego otrzymał dofinansowanie ze środków budżetowych  państwa na realizację V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych realizowanej 6-7 września 2021 roku w Łagowie Lubuskim.

Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych  - jest już V Ogólnopolską Konferencją Naukową z cyklu: Szkoła i Nauczyciel organizowaną we współpracy z takimi ośrodkami naukowymi jak: Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w  Poznaniu, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, oraz Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

Cykl konferencji odpowiada na ważne problemy nurtujące polską szkołę i środowisko zawodowe nauczycieli, podejmuje diagnozę kluczowych obszarów stanowiących o efektywności i jakości edukacji. W roku 2021kwestie te będą analizowane w aspekcie przemian społecznych w skali makro (wyzwania globalizacyjne, demograficzne, ekonomiczne, gospodarcze, polityczne, ekologiczne), jak i skali mikro – środowiska szkolnego - społeczności szkolnej i procesów w jej ramach zachodzących. Więcej informacji na stronie konferencji::

 

Termin realizacji zadania: 6-7 września 2021 r.
 
Na realizację zadania Uniwersytet Zielonogórski otrzymał z Ministerstwa Nauki i Edukacji dotację w wysokości 97 180 zł

 

Projekt uzyskał również wsparcie finansowe Urzędu Miasta Zielona Góra oraz Urzędu Marszałkowskiego.

 

Koordynatorem projektu jest dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Społecznych).

Karta projkektu: Corpus inscriptionum  PoloniaeKontynuacja ogólnopolskiego  projektu Corpus inscriptionum  Poloniae T. XI, Inskrypcje na terenach Polski Zachodniej do 1815 r.

Instytut Historii Uniwersytetu Zielonogórskiego otrzymał dofinansowanie ze środków budżetowych  państwa na realizację projektu pn. „Kontynuacja ogólnopolskiego  projektu Corpus inscriptionum  Poloniae T. XI, Inskrypcje na terenach Polski Zachodniej do 1815 r. (województwo zachodniopomorskie” w ramach Narodowego  Programu  Rozwoju Humanistyki  2016-2019 w ramach  Modułu  Dziedzictwo narodowe.

Przedmiotem projektu są źródła epigraficzne znajdujące się na terenie obecnego województwa zachodniopomorskiego. Celem projektu realizowanego w jedynej w Polsce Pracowni Epigraficznej funkcjonującej w strukturze Uniwersytetu Zielonogórskiego, jest inwentaryzacja i krytyczne opracowanie zachowanych i zaginionych zabytkowych inskrypcji z przyjętego obszaru badań w ramach serii wydawniczej Corpus inscriptionum Poloniae, t. XI. Zadania badawcze projektu obejmują inwentaryzację, opracowanie zabytkoznawcze, fotograficzne dokumentowanie i edycję zachowanych inskrypcji.



Na realizacje zadania Uniwersytet Zielonogórski otrzymał dofinansowane ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” - kwota dofinansowania 522 125,00  zł, całkowita wartość projektu 522 125,00 zł.

 

Koordynatorem projektu jest  prof.  dr hab. Joachim Zdrenka (Instytut Historii)

Doktorat wdrożeniowy

Karta projektu: Mechaniczne usuwanie zanieczyszczeń z bioodpadówUniwersytet Zielonogórski realizuje w ramach V edycji programu pn. „Doktorat Wdrożeniowy”  ogłoszony komunikatem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 16 kwietnia 2021 r. Kwota dofinansowania wynosi 246 942,87 zł.

Tematem projektu jest „Mechaniczne usuwanie zanieczyszczeń z bioodpadów” w projekt zaangażowany jest Uniwersytet Zielonogórski, Zakład Zagospodarowania Odpadów Sp. z o.o. z siedzibą w Marszowie oraz doktorant Uniwersytetu Zielonogórskiego.
 

Zakład Zagospodarowania Odpadów Sp. z o.o. z siedzibą Marszowie jest najnowocześniejszą Instalacją Komunalną zagospodarowującą odpady dostarczane z terenu 22 gmin (ok. 200 tyś mieszkańców) województwa lubuskiego. Spółka od 5 lat współpracuje z Uniwersytetem Zielonogórskim.  Jest liderem nowatorskich rozwiązań, czego przykładem jest jedyna w Polsce linia odzysku szkła ze stabilizatu. Laureat wielu nagród i wyróżnień między innymi nagrody EKOLAUR 2019 Polskiej Izby Ekologii w kategorii ochrona powierzchni ziemi, gospodarki odpadami. W październiku br. Spółka otrzymała nagrodę Marszałka Województwa w kategorii „Innowacyjna Spółka Komunalna” za zaprojektowanie i wykonanie innowacyjnej instalacji do separacji wodnej. Instalacje te, jedyne w kraju, są przykładem działalności badawczo-rozwojowej Spółki.


Zadaniem doktoranta będzie opracowanie technologii doczyszczania selektywnie zbieranych bioodpadów. Korzyścią dla Przedsiębiorcy będzie możliwość wyprodukowania pełnowartościowego kompostu lub środka polepszającego właściwości gleby z całości strumienia bioodpadów dostarczanych na instalację. Przedsiębiorca (spółka), której właścicielem jest 15 gmin, zainteresowany jest uzyskiwaniem jak najwyższych wskaźników recyklingu. Takie będzie praktyczne znaczenie zrealizowanego projektu, ale równie ważne jest znaczenie naukowe.


Procesy biologicznego przetwarzania bioodpadów, w okresie 30 lat rozwoju, były przedmiotem licznych badań w różnym zakresie jednak zagadnienia dotyczące opróżniania worków z bioodpadami oraz przygotowania bioodpadów do biologicznego przetwarzania nie są w pełni rozpoznane.  Brak jest również badań morfologicznych bioodpadów. Problem zanieczyszczeń tych odpadów ma charakter ogólnokrajowy, a jego ranga nabiera znaczenia w związku z trwającą zmianą modelu gospodarki odpadami z liniowej na cyrkulacyjną.

 

Doktorat wdrożeniowy to ministerialny projekt pozwalający przedsiębiorcom na zatrudnienie młodego, zdolnego naukowca, którego zadaniem jest rozwiązanie konkretnego problemu technologicznego. Doktorant jest zatrudniony w dwóch miejscach - w przedsiębiorstwie i jednostce naukowej. Ma także dwóch opiekunów merytorycznych – jednego wskazanego przez pracodawcę, drugiego – pochodzącego z jednostki naukowej. Wszystkie zainteresowane strony czerpią z takiego układu bardzo wymierne korzyści.

 

Program został wprowadzony przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 2017 r. Jego głównym założeniem jest przygotowanie rozprawy doktorskiej, która przyniesie korzyści danemu przedsiębiorstwu. Doktoraty wdrożeniowe to alternatywna droga uzyskania stopnia doktora przeznaczona dla osób, które chcąc rozwijać swoją karierę naukową, ale nie chcą rezygnować z pracy zawodowej.

 

Termin realizacji zadania: 1 października 2021 – 31 września 2024 r.

 

NR umowy: DWD/5/0255/2021

Doktorat wdrożeniowy

Karta projektu: Poprawa efektywności energetycznej przekaźników elektromagnetycznychUniwersytet Zielonogórski realizuje projekt w ramach 5. edycji programu „Doktorat wdrożeniowy”. Projekt realizowany jest na podstawie umowy z Ministerstwem Edukacji i Nauki o numerze DWD/5/0254/2021. Tematem projektu jest Poprawa efektywności energetycznej przekaźników elektromagnetycznych. Podmiotem współpracującym, przy realizacji projektu jest firma RELPOL S. A., która jest największym producentem przekaźników przemysłowych w kraju.

 

Celem projektu jest zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w przekaźnikach elektromechanicznych i w konsekwencji poprawa ich efektywności energetycznej. Zważywszy, że światowa produkcja przekaźników przemysłowych przekracza 100 milionów sztuk rocznie, poprawa ich sprawności jest niezwykle istotna ze względów technicznych, ekonomicznych, ekologicznych oraz prawnych (np. wymagania Ekoprojektu). Przekaźnik elektromagnetyczny zużywa energię elektryczną głównie w elektromagnesie, którego zadaniem jest przesunięcie zwory i przełączenie styków. W ramach projektu opracowane zostaną konstrukcje przekaźników z funkcją bistabilności, przez co moc będzie pobierana przez elektromagnes jedynie w trakcie zmiany stanu. Wyzwaniem jest tutaj zapewnienie kompatybilności opracowanej konstrukcji przekaźnika bistabilnego z przekaźnikami standardowymi. Ponadto, w ramach projektu opracowane i sprawdzone zostaną energooszczędne metody sterowania elektromagnesów dla przekaźników klasycznych.

 

Z budżetu projektu finansowane jest stypendium doktoranckie oraz dofinansowanie kosztów wykorzystania infrastruktury badawczej, niezbędnej do realizacji przyjętych zadań. Należy podkreślić, że program doktorat wdrożeniowy to alternatywna, korzystna droga uzyskania stopnia doktora nauk technicznych przeznaczona dla osób, które chcą rozwijać swoją karierę naukową nie rezygnując z pracy zawodowej w przemyśle. Dla firm współpracujących jest to możliwość, rozwiązania istotnych zadań/problemów przy współpracy z Uniwersytetem. Wprowadzenie do produkcji efektywnych energetycznie przekaźników pozwoli firmie RELPOL uzyskać przewagi konkurencyjne na dzisiejszym, nakierowanym na oszczędności energii rynku podzespołów elektrycznych.



Termin realizacji projektu: 1 października 2021 r. – 31 października 2024 r.

 

Na realizację zadania Uniwersytet Zielonogórski otrzyma dotację w wysokości 246 942,87 złotych.

W ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa"

Karta projektu: Uniwersyteckie Centrum PatentoweUniwersytet Zielonogórski uzyskał pozytywną decyzję na realizację projektu „Uniwersyteckie Centrum Patentowe” w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa".

Celem projektu jest zwiększenie efektywności współpracy naukowców z otoczeniem gospodarczym na rzecz innowacyjności oraz komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych. Ponadto, upowszechnienie wiedzy na temat związków między nauką, innowacyjnością i gospodarką z wykorzystaniem potencjału kadrowego oraz infrastrukturalnego Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Kluczowym elementem działań przewidzianych w projekcie jest poprawa umiejętności pracowników naukowych w zakresie patentowania w Europejskim Urzędzie Patentowym lub urzędów patentowych poza granicami Europy, co w konsekwencji powinno skutkować zwiększeniem liczby zgłoszeń patentowych i uzyskanych patentów.

W swoim zakresie projekt zawiera również zadania poświęcone edukacji społeczności akademickiej dotyczące technicznych i prawnych aspektów ochrony własności intelektualnej oraz wsparcie merytoryczne i finansowe procedur patentowych.

 

Na realizację zadania Uniwersytet Zielonogórski otrzymał  dofinansowane ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa” kwota dofinansowania 1 900 000,00 całkowita wartość projektu 1 900 000,00.

 

Projekt realizowany będzie w latach 2022-2023 w ramach Centrum Doskonałości Naukowej Uniwersytetu Zielonogórskiego przy współpracy z Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii pod kierownictwem dr hab. inż. Marcina Mrugalskiego prof. UZ Prorektora ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą.

w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa”

Karta projektu: Wsparcie badawczo – rozwojowe dla przedsiębiorstw oraz Start-Upów Zachodniej PolskiCentrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii UZ otrzymało dofinansowanie w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa” z obszaru „Nauka dla innowacyjności”. Projekt pod tytułem „Wsparcie badawczo – rozwojowe dla przedsiębiorstw oraz Start-Upów Zachodniej Polski” został przyznany na 24 miesiące. Projekt realizowany będzie przez Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii UZ oraz Lubuski Ośrodek Innowacji i Wdrożeń Agrotechnicznych Sp. z o.o. 

Celem projektu jest budowanie współpracy pomiędzy podmiotami działającymi w obszarze nauki a podmiotami gospodarczymi, w tym Start – Upami, z województwa lubuskiego i województw ościennych.

W ramach projektu zrealizowane zostaną działania mające na celu m.in. poprawę efektywności współpracy nauki z otoczeniem gospodarczym poprzez przeprowadzenie prac B+R oraz doradztwa dla firm z branż tj.: rolno – spożywczej, maszynowej, metalurgicznej, lekkiej oraz Start – Upów z Zachodniej Polski. Podejmowane będą działania mające na celu wsparcie procesów B+R i komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań opracowanych przez Start-Upy oraz promowanie dobrych praktyk w zakresie innowacji poprzez organizację szkoleń dla firm z wymienionych powyżej branż. Kolejnym istotnym działaniem do realizacji będzie upowszechnianie wiedzy na temat związków pomiędzy nauką, innowacyjnością i gospodarką poprzez organizację Konferencji dla przedsiębiorców i naukowców oraz Konferencji Inno-Fiesta dla młodych firm oraz młodych obywateli zainteresowanych innowacjami i prowadzeniem własnej działalności zarówno badawczej jak i gospodarczej. Zebrane w trakcie realizacji projektu rezultaty zostaną opublikowane w monografii opracowanej przez brokerów innowacji oraz naukowców uczestniczących w projekcie. 

 

Na realizację zadania Uniwersytet Zielonogórski otrzymał  dofinansowane ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa” kwota dofinansowania 1 459 700,00 całkowita wartość projektu 1 459 700,00.

w ramach programu: „Premia na Horyzoncie 2"

Karta projektu: Zmniejszenie nierówności w realizacji szczepień w Europie-zaangażowanie wykluczonych grup społecznychUniwersytet Zielonogórski otrzymał dodatkowe wsparcie w ramach przedsięwzięcia „Premia na Horyzoncie 2” ustanowionego przez Ministra Edukacji i Nauki dla realizowanego już projektu pod kierownictwem prof. dr hab. n. med. Maria Gańczak pod tytułem RIVER-EU: Reducing Inequalities in Vaccine uptake in the European Region-Engaging Underserved communities (Zmniejszenie nierówności w realizacji szczepień w Europie-zaangażowanie wykluczonych grup społecznych) w ramach programu 3.1-Wyzwania społeczne (Societal challenges)/Zdrowie, zmiany demograficzne i dobrostan, na podstawie umowy 964353.

Projekt RIVER-EU: Reducing Inequalities in Vaccine uptake in the European Region-Engaging Underserved communities otrzymał dodatkowe wsparcie finansowe w wysokości 192 143,00 zł na dodatki do wynagrodzeń dla osób biorących udział w realizacji Projektu.

Projekt RIVER-EU ma na celu poprawę dostępu do szczepień dla dzieci, młodzieży i młodych dorosłych, poprzez zmniejszanie nierówności w zdrowiu i poprawę realizacji szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) oraz przeciwko odrze w społecznościach, które nie są właściwie wyszczepione.  

Projekt koncentruje się na pięciu społecznościach w Europie: społeczności migrantów w Grecji (odra i HPV), tureckich i marokańskich migrantkach w Holandii (HPV), migrantach ukraińskich w Polsce (odra i HPV) oraz na społeczności romskiej na Słowacji (HPV). Badania będą również obejmować satysfakcjonująco wyszczepione społeczności migrantów w Wielkiej Brytanii, Finlandii i Izraelu. Całkowita kwota dofinansowania projektu w Europejskim programie badawczym wynosi 3 299 750 Euro, w tym 207 750 Euro na realizację badań prowadzonych na Uniwersytecie Zielonogórskim.

 

„Premia na Horyzoncie 2” to przedsięwzięcie ustanowione Ministra Edukacji i Nauki, które ma na celu wsparcie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego w związku z realizacją programu ramowego HORYZONT 2020 oraz program EURATOM oraz innych schematów wsparcia badań i innowacji wdrażanych przez Komisję Europejską lub jej agencje wykonawcze.

 

Na realizacje przedsięwzięcia Uniwersytet Zielonogórski otrzymał dofinansowane ze środków budżetu państwa w ramach przedsięwzięcia ustanowionego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą  ”Premia na Horyzoncie 2”  w ramach umowy Nr 515274/PnH2/2021.

Kwota dofinansowania 192 134,00 zł. Całkowita wartość projektu 192 143,00 zł.

w ramach programu: „Doskonała Nauka – Wsparcie Konferencji Naukowych"

Projekt pt. „Rozwój nauczyciela i rozwój szkoły” w ramach  programu „Doskonała Nauka – Wsparcie Konferencji Naukowych”Zakład Pedagogiki Szkolnej w ramach prac Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego otrzymał dofinansowanie ze środków budżetowych państwa na realizację projektu pt. „Rozwój nauczyciela i rozwój szkoły” w ramach  programu „Doskonała Nauka – Wsparcie Konferencji Naukowych”

 

Szkoła i nauczyciel: rozwój nauczyciela i rozwój szkoły  - jest już VI Ogólnopolską Konferencją Naukową z cyklu: Szkoła i Nauczyciel organizowaną we współpracy z takimi ośrodkami naukowymi jak: Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w  Poznaniu, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Uniwersytet Opolski oraz Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

 

Cykl konferencji odpowiada na ważne problemy nurtujące polską szkołę i środowisko zawodowe nauczycieli, podejmuje diagnozę kluczowych obszarów stanowiących o efektywności i jakości edukacji. W roku 2023 obszary te będą analizowane w aspekcie dwóch kategorii: rozwoju nauczyciela i rozwoju szkoły. Rozwój nauczyciela zwraca uwagę na potrzebę budowania potencjału kadry pedagogicznej w aspekcie całożyciowym  i powiązane jest z ważnymi kwestiami dotyczącymi kształcenia nauczycieli oraz doskonalenia w zawodzie. Eksponuje również znaczenie jakości pracy nauczycieli w uzyskiwaniu wysokich osiągnięć edukacyjnych uczniów i rozwój własnego potencjału by temu sprostać. Nie bez znaczenia jest ogląd wysoce efektywnych polityk i praktyk kształcenia oraz doskonalenia nauczycieli opracowanych z perspektywy globalnej.  Druga kategoria - rozwoju szkoły uwrażliwia na specyficzne działania/interwencje wywierane na szkoły z zewnątrz lub/i podejmowane przez podmioty reprezentujące ją wewnątrz, zorientowane na wspieranie jakości i efektywności procesów wewnątrzszkolnych i osiągnięcie trwałej poprawy. Rozwój nauczycieli i rozwój szkoły razem zwracają uwagę na ważne zjawisko: siła szkoły i potencjał jej rozwoju zależy w prostej linii od potencjału nauczycieli - najbardziej wartościowego zasobu szkoły.

  

Termin realizacji projektu: 01.01.2023 – 31.01.2024

 

Projekt DNK/SP/550498/2022 otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Nauki i Edukacji w ramach programu „DOSKONAŁA NAUKA -Wsparcie konferencji naukowych”. Kwota dofinansowania: 135 025,00; całkowita wartość projektu 163 125,00

 

Koordynatorem projektu jest dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ Kierownik Zakładu Pedagogiki Szkolnej w Instytucie Pedagogiki, Wydziału Nauk Społecznych.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »