Za nami XIV Konferencja Naukowo-Techniczna „Mosty, przepusty i przejścia dla zwierząt – Infrastruktura wobec zjawisk ekstremalnych”. Spotkanie odbyło się w dniach 10 – 11 grudnia br. w Zielonej Górze. Eksperci niemal z całej Polski debatowali oraz szukali jak najlepszych rozwiązań między innych z zakresu infrastruktury odpornej na zjawiska pogodowe – w tym powodzie.
Znaczną część rozmów poświęcono również tematom ekologii. Dokładniej – bezpiecznym przejściom dla zwierząt. – To jest bardzo trudny temat, połączenie konstruktorów z ekologami. Musimy unikać pewnych błędów zarówno w infrastrukturze drogowej, jak i kolejowej. Chodzi mianowicie o to, żeby uniknąć takich sytuacji, że połową przejść dla zwierząt nie migrowało żadne zwierzę. Musimy to wszystko dokładnie analizować, konsultować z ekologami. Idea tej konferencji jest prosta –powinniśmy sobie nawzajem pomagać, musimy rozmawiać w gronie różnych dziedzin. Ważne jest, żebyśmy wymieniali się swoją wiedzą i doświadczeniami. Połączenie umiejętności wszystkich specjalistów jest bardzo ważne – mówi prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Inżynierii Drogowej, Kolejowej, Mostów i Tuneli UZ.
Według statystyk – niewielkich obiektów inżynierskich w postaci chociażby przejść dla zwierząt jest na polskich drogach najwięcej. – Nie są one może zbyt duże, ale rozwiązują ogromne problemy z migracją zwierząt. To jest bardzo istotne - jak je prawidłowo zaprojektować, a następnie utrzymywać. Jest to tematyka bardzo ważna dla codziennej praktyki inżynierskiej. A takie spotkania to idealne połączenie praktyki z teorią. Tylko to może dać pozytywny efekt końcowy. Nie ma bowiem dobrego inżyniera bez dobrej nauki na początku, potem natomiast należy przejść do odpowiedniego kształcenia praktycznego – podkreśla prof. dr hab. Damian Bęben z Politechniki Opolskiej.
Jednym z partnerów wydarzenia był Uniwersytet Zielonogórski. – Mówimy tutaj nie tylko o kontekście branży budowlanej, czyli naszej dyscyplinie inżynierii lądowej. To również spojrzenie na ochronę środowiska, bo mowa jest też o budowaniu infrastruktury wobec wyzwań klimatycznych, czy zjawisk ekstremalnych. Eksperci będą dyskutowali także o zachowaniu harmonii pomiędzy koniecznością rozbudowy infrastruktury, a równowagą w przyrodzie. Cieszy to, że właśnie u nas odbywa się takie spotkanie – komentuje prof. dr hab. inż. Justyna Patalas-Maliszewska, prorektor ds. nauki i współpracy z zagranicą UZ.
Eksperci zgodnie podkreślają – w technice nie ma zamkniętych rozwiązań. – Podobnie jak z telefonami, telewizorami czy samochodami – na rynku pojawiają się co rusz nowsze modele. To dotyczy całej tej dziedziny. Ciągle będą pojawiać się nowe rozwiązania i pomysły. Trzeba je też nieustannie weryfikować, bo nie wszystkie są trafione. Musimy wdrażać to, co jest lepsze od dotychczasowych koncepcji. Tego typu konferencje to dla nas swego rodzaju motor postępu i jednocześnie szansa na podnoszenie kwalifikacji i kompetencji inżynierów, którzy kończyli studia kilka lat wcześniej. Żeby nadążali za nowymi rozwiązaniami i postępem – tłumaczy prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk z Politechniki Wrocławskiej.
Wśród tematów, poruszonych podczas zielonogórskiej odsłony XIV Konferencji Naukowo-Technicznej „Mosty, przepusty i przejścia dla zwierząt – Infrastruktura wobec zjawisk ekstremalnych” znalazły się między innymi kwestie dotyczące powrotu do dawnych zasad utrzymania mostów i wiaduktów kolejowych, niskoemisyjnych rozwiązań dla obiektów o małych rozpiętościach, przejść dla zwierząt o konstrukcji prefabrykowanej łukowej, modernizacji infrastruktury krytycznej w energetyce oraz prefabrykowanych budowli ochronnych w obronie cywilnej.
(mw)

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »