Szukaj pracownika/jednostki

Aktualności

Analiza potrzeb lubuskiego rynku przeprowadzona. UZ Venture Studio stawia kolejny krok w swoich działaniach

1.png

UZ Venture Studio zrealizowało kolejny etap swoich działań związany z analizą sytuacji na lokalnym rynku biznesowym. Projekt ma być bowiem wehikułem wspierającym komercjalizację nauki poprzez tworzenie spółek technologicznych odpowiadających na realne potrzeby biznesu. Jest to pierwszy w Polsce tego typu projekt działający przy uczelni wyższej przygotowany na wzór sprawdzonych modeli ze Stanów Zjednoczonych czy Europy Zachodniej.

Podsumowanie badania lokalnego rynku

Nadrzędnym celem UZ Venture Studio jest identyfikacja projektów o wysokim potencjale komercjalizacji i skuteczna realizacja transferu technologii z uczelni do gospodarki. Jednak aby móc znaleźć i wprowadzić takie rozwiązania, należało najpierw poznać potrzeby i oczekiwania lokalnych partnerów biznesowych, którzy mieliby być odbiorcami tychże technologii. Dlatego też firma The Heart, współpracująca przy projekcie z Centrum Doskonałości Naukowej UZ oraz Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii UZ, przeprowadziła badania w naszym regionie.

Efekty tych działań przedstawiono 24 czerwca br. na Uniwersytecie Zielonogórskim podczas spotkania warsztatowego ph. „Podsumowanie analizy potrzeb lokalnego biznesu”. Reprezentanci uczelni, lokalnych firm oraz instytucji poznali wówczas wyniki badań i luki kompetencyjne lubuskiego biznesu, a także dowiedzieli się, jakie są rekomendacje i obszary do dalszej pracy oraz możliwości udziału w projekcie.

Jak tłumaczy Simon Fongang – analityk biznesowy z firmy The Heart,  z przeprowadzonego badania wynika, że na lokalnym rynku: brak świadomości, jakie projekty naukowe są na uczelni, które by odpowiadały i wpisywały się w najważniejsze potrzeby biznesu; brak wykfalifikowanej kadry, bo często jest duże zapotrzebowanie też na kompetencje technologiczne, naukowe w firmach i firmy nie są świadome, że takie kompetencje posiadają studenci czy pracownicy naukowi na uczelni. Dodatkowo zapotrzebowanie na nowe technologie, na innowacyjne projekty. (…) I właśnie takich projektów i takich kompetencji będziemy szukać na uczelni, żeby połączyć to otoczenie naukowe z otoczeniem biznesowym, tworzyć spółki, które będą w jak najlepszym stopniu odpowiadały na potrzeby otoczenia biznesowego z regionu.

- Ustalamy te obszary, w których najmocniej czuje się uczelnia, jeżeli chodzi o tą stronę badawczo-naukową i innowacyjnych rozwiązań z potrzebami środowiska biznesowego. (…) Są to obszary w zakresie technologii lotniczych, kosmicznych, cyberbezpieczeństwa, life science, technologii medycznych, technologii bioinżynierii medycznej, generalnie bioinżynierii, technologii metalowych. W tym zakresie będziemy na pewno bardzo mocno współpracować, ale nie zamykamy się oczywiście też na inne obszary, które w ramach tej naszej współpracy zdefiniujemy – tłumaczy dr n. med. MBA Rafał Kieszek z Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Projekty biorące udział w programie będą miały szansę nie tylko na rozwój, ale także na wejście na rynek z pełnym zapleczem organizacyjnym, prawnym i inwestycyjnym.

Kolejny krok: nabór pomysłów do udziału w programie

W kolejnym etapie działań zostanie przeprowadzony nabór projektów, spośród których zostaną wybrane te, które najlepiej odpowiadają lokalnym potrzebom biznesowym i będą mogły zostać przekształcone w skalowalne startupy przy ścisłej współpracy z firmami. Swoje innowacyjne pomysły i badania naukowe będą mogli zgłosić studenci, absolwenci oraz naukowcy z Uniwersytetu Zielonogórskiego.

- Nabór projektów będziemy prowadzić w obszarach, które zidentyfikowaliśmy w ramach pierwszej fazy – mówi S. Fongang. Następnie wybrane projekty przejdą przez ścieżkę venture buildingową, która – jak wyjaśnia S. Fongang – obejmuje: (…) szereg warsztatów, spotkań i mentoringów, dzięki którym będziemy rozwijać projekty tak, aby one na koniec tej ścieżki były jak najbliżej gotowości do komercjalizacji i do wprowadzenia na rynek.

Program zakłada wybór minimum 3 projektów, które przejdą pełen proces walidacji, mentoringu i komercjalizacji. Równolegle prowadzona będzie praca nad rozwojem i dostosowaniem kolejnych inicjatyw, które mają potencjał technologiczny, społeczny lub naukowy.  

Wierzymy, że uczelnia może być czymś więcej niż miejscem nauki – może być motorem rozwoju innowacyjnych firm. Naszym celem jest stworzenie trwałej platformy, która nie kończy się na pilotażu, ale buduje nowe pokolenie przedsiębiorców głęboko osadzonych w technologii i wiedzy – podkreśla dr n. med. MBA R. Kieszek.

2-.png

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »