Szukaj pracownika/jednostki

Aktualności

O zmianach w branży kreatywnej i nauce w dobie AI - UZ zorganizował I Ogólnopolskie Forum Mediów Akademickich i Promocji

W dniach 21-23 października br. Biuro Promocji Uniwersytetu Zielonogórskiego i Akademickie Radio Index zorganizowały I Ogólnopolskie Forum Mediów Akademickich i Promocji. Debiutancka edycja wydarzenia odbyła się pod hasłem „Inteligentne media: jak AI zmienia radio i popularyzację nauki”, łącząc tradycyjne formy przekazu z nowymi technologiami. W programie znalazły się inspirujące prelekcje, praktyczne warsztaty i dyskusje z ekspertami. Dziękujemy za cenną wymianę doświadczeń i dobrych praktyk!

Pracownicy działów promocji uczelni wyższych i mediów akademickich z całej Polski zebrali się w Zielonej Górze, by porozmawiać o tym, jak zmienia się ich praca w branży kreatywnej i mediach oraz sposób popularyzacji nauki w dobie Internetu, a przede wszystkim sztucznej inteligencji. Podczas dwóch wykładów dołączyła do nas również grupa studentów II roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz I roku dziennikarstwa i nowych mediów z UZ. Tematy poruszone podczas konferencji dotyczyły skutecznego docierania z przekazem naukowym do szerokiej publiczności, tworzenia angażujących treści w mediach tradycyjnych i cyfrowych oraz przeciwdziałania dezinformacji.

Dzień 1 - Rzeczywistość promocyjno-medialna na różnych uczelniach

Konferencję otworzyła prorektor ds. nauki i współpracy z zagranicą – prof. Justyna Patalas-Maliszewska wraz z dyrektor Biura Promocji UZ – Małgorzatą Ratajczak-Gulbą i redaktorem naczelnym Mediów Akademickich UZ – Marcinem Grzegorskim. Przedstawiciele władz uczelni i organizatorów wydarzenia powitali gości i życzyli udanego pobytu w Zielonej Górze oraz owocnego korzystania z merytorycznego programu forum. Pierwszą okazją było spotkanie, podczas którego uczestnicy konferencji opowiedzieli o swojej pracy i wymienili się spostrzeżeniami. Dzięki takim rozmowom mogliśmy dowiedzieć się, z jakimi wyzwaniami mierzą się pokrewne jednostki z innych uczelni, a także w jakim zakresie udało im się odnieść sukces czy wypracować stabilne rozwiązania.

Dzień 2 - Ekscytować się czy bać się AI, oto jest pytanie 

Kolejnego dnia odbyły się 3 interesujące prelekcje. Intrygującym i trafnym wprowadzeniem do dalszych punktów programu był wykład pt. „Uczelnie wyższe w dobie AI. Od popularyzacji nauki po promocję uczelni”, w którym dr Katarzyna Bartosiak z Instytutu Filozofii UZ przedstawiła przebieg rozwoju AI. Poznaliśmy fakty, przewidywania, zagrożenia i obawy, plusy oraz minusy tego procesu w kontekście pracy kreatywnej oraz naukowej. Jak się okazuje zmiany te już dziś dotykają cały sektor edukacji – od studenta, przez wykładowcę, aż po media i promocję. Dr K. Bartosiak zwróciła uwagę uczestników na potrzebę współpracy z AI, tworzenia tzw. współinteligencji, czyli połączenia naszych kompetencji z odpowiednim wykorzystywaniem narzędzi AI. Te z kolei wyposażają nas w nadludzkie możliwości związane m.in. ze sprawnym gromadzeniem i analizą danych czy swobodnym i szerokim wykorzystaniem wiedzy z różnych dziedzin. Prelegentka uczuliła jednak słuchaczy, że należy sprawdzać dane, które dostarcza nam sztuczna inteligencja, ponieważ nie została ona stworzona do mówienia prawdy, a jedynie po to by zadowolić człowieka. W jej działaniu pojawiają się zatem błędy i nieprawdziwe informacje.

Następnie płynnie przeszliśmy do sposobów weryfikacji źródeł i nieuleganiu fałszywym informacjom, o czym dowiedzieliśmy się z wykładu prof. Pawła Walczaka z Instytutu Filozofii UZ pt. „Jak walczyć z fake newsami i dezinformacją naukową w mediach społecznościowych i nie tylko?”. Prof. P. Walczak mówił o potrzebie zaprzestania zaciekłej walki z innymi poglądami i rozpoczęciu konstruktywnej dyskusji, próbie zrozumienia drugiej strony oraz wypracowaniu krytycznego myślenia. Kluczowa jest bowiem analiza, rozsądne podejście do każdej informacji, sprawdzenie jej w wielu źródłach, spojrzenie z różnych perspektyw, a następnie wyciąganie logicznych wniosków i podejmowanie świadomych decyzji. Nie powinniśmy bowiem zamykać się na świat i szufladkować, ale też nie możemy dać się zmanipulować. Patrząc z punktu widzenia marketingowca czy dziennikarza, również trzeba tworzyć wiarygodnie, zgodnie z tematem i faktycznym stanem rzeczy. Niepokojące i nieco zaskakujące jest także zjawisko utraty zaufania do naukowców wśród społeczeństwa. Naukowcy przestają być autorytetami, a ich błędy są źle postrzegane, mimo, że leżą w ludzkiej naturze i dają pole do rozszerzenia badań. Trzeba zatem próbować budować wiarygodny, ekspercki wizerunek uczelni i samych naukowców w jak najbardziej przystępny i bliski odbiorcom sposób.

Po dawce wiedzy, nadszedł czas na małą wycieczkę. Uczestnicy konferencji odwiedzili siedzibę Mediów Akademickich UZ, gdzie zobaczyli m.in. jak pracuje się w studiu telewizyjno-radiowym.

Ostatni wykład tego dnia wygłosiła dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk (znana jako @doktorka_tutorka) z Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. W wystąpieniu pt. „Rola podcastu w promocji nauki” – jak sama nazwa wskazuje – prelegentka przedstawiła znaczenie podcastu w popularyzacji nauki na podstawie własnego doświadczenia jako prowadząca „Bunkier Nauki”. Co ciekawe, jak do tej pory AI nie znalazło zastosowania w tworzeniu tego popularnego podcastu. Całą produkcją materiału zajmują się tylko i wyłącznie ludzie. Dr inż. N. Schmidt-Polończyk podkreśliła, że aby skutecznie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, o nauce trzeba mówić na luzie, z dystansem i prostym językiem. Przy doborze tematów warto kierować się bieżącymi wydarzeniami, trendami czy najnowszymi badaniami, a takie inspiracje i kontakty można łatwo znaleźć w sieci. Warto również pomóc naukowcom wyjść z cienia ze swoimi badaniami i otworzyć się na występy medialne. To właśnie oni, wykorzystując swoją specjalistyczną wiedzę przełożoną na zrozumiały dla wszystkich język, mogą odegrać kluczową rolę w edukowaniu społeczeństwa i zachęcaniu młodzieży do dalszego kształcenia się.  

Dzień 3 - Promocja nauki i praca w mediach w czasach Internetu i komunikacji online 

Kamera, światła, akcja - ostatni dzień forum zaczął się od wykładu na temat kręcenia zasięgowych filmów. W swoim wystąpieniu ph. „Sztuka tworzenia wideo – research, nagrania, montaż i publikacja” Denis Marciniak (absolwent UZ, doświadczony twórca wideo) przedstawił cenne wskazówki i wytyczne dotyczące każdego etapu pracy nad filmem. Poznaliśmy zarówno podstawy, takie jak odpowiednie warunki do nagrań, jak i zaawansowane metody, jak np. wykorzystanie AI jako asystenta w produkcji wideo. Jak przyznał D. Marciniak, sztuczna inteligencja wcale nie musi odbierać nam kreatywnych zadań (zwłaszcza, że często wykonuje je nie po naszej myśli), może za to usprawnić realizację powtarzalnych czynności, zbierać oraz analizować dane i statystyki czy też optymalizować treści pod wyszukiwarki internetowe. Samo wideo jako środek przekazu już od kilku lat wiedzie prym w mediach internetowych i z całą pewnością pozostanie również komunikacją przyszłości. Za pomocą dobrze zmontowanego filmu o wysokiej jakości i ciekawym przekazie można dotrzeć do różnych grup docelowych, również w obszarze nauki i edukacji. 

Konferencję zakończyły dwa warsztaty, podczas których uczestnicy podzielili się na kameralne grupy. Pierwsze ze spotkań pt. „Nauka jest fantastyczna, ale jak to pokazać? Od pomysłu do wydarzenia” poprowadził Waldemar Gruszczyński z Instytutu Filologii Germańskiej UZ. Na podstawie swojej działalności w Zielonogórskim Klubie Fantastyki Ad Astra opowiedział o praktycznej stronie organizacji przedsięwzięć o charakterze naukowym oraz istotnej roli współpracy uczelni z organizacjami pozarządowymi (NGO) w celu popularyzacji nauki. W wydarzeniach takich bierze bowiem udział szeroki przekrój społeczeństwa, dzięki czemu można dotrzeć do wielu odbiorców o różnorodnych zainteresowaniach poprzez zaangażowanie naukowców z różnych dziedzin w występy ze swoimi eksperckimi tematami. Takie rozwiązanie stanowi niezwykle skuteczną, a jednocześnie nienachalną formę promocji nauki poprzez rozrywkę i dopasowanie tematyki do gustu odbiorcy. Dodatkowo, jak wynika z najnowszych obserwacji, ludzie stają się coraz bardziej przesyceni i przebodźcowani funkcjonowaniem w rzeczywistości online i coraz częściej szukają ucieczki właśnie w świecie offline, co tym bardziej daje tego typu eventom dużą szansę na powodzenie. 

Podczas drugiego z warsztatów uczestnicy dowiedzieli się, jak szlifować dykcję i wymowę oraz jak nauczyć się po prostu ładnego i płynnego wypowiadania się, które wielokrotnie przydaje się podczas prezentacji, wykładów, pracy w mediach czy prowadzenia zajęć. W wystąpieniu ph. „Wyraźnie, pewnie, naturalnie – dykcja w służbie komunikacji”, Artur Beling z Mediów Akademickich UZ zdradził przydatne techniki i ćwiczenia, zwrócił uwagę na często popełniane błędy i pokazał, jak je wyeliminować. Jak przekonali się uczestnicy, wypracowanie umiejętnego i poprawnego komunikowania się wpływa na pewność siebie podczas wystąpień publicznych, a ich jakość z kolei decyduje o wrażeniu, jakie robi się na odbiorcy. A. Beling zapewnił, że wszystko da się wyćwiczyć czy poprawić. Wystarczy odpowiedni trening i pozytywne nastawienie. Dobra prezentacja i swobodne posługiwanie się słowem działa jak magia - zwiększa efekt perswazji, co jest podstawą efektywnego marketingu. 

Czas na podsumowanie 

I Ogólnopolskie Forum Mediów Akademickich i Promocji zakończyło się zadowoleniem zarówno uczestników, jak i organizatorów i zachęciło wszystkich do kontynuowania tego typu spotkań w przyszłości. Dają one bowiem szansę poszerzenia horyzontów, wymiany zdań, czerpania inspiracji i poznania nowych rozwiązań, a także networkingu branżowego. Tym samym możemy nawiązać współpracę międzyuczelnianą, wspierając swoje wzajemne działania w imię rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego. 

Wracając natomiast do myśli przewodniej wydarzenia, możemy zadać sobie następujące pytania: jak bardzo sztuczna inteligencja wpłynie na nasze życie i pracę? AI to siła czy zmora przyszłości? Czy jesteśmy w stanie nadążać za jej rozwojem? Czy pozwolimy jej się zastąpić, czy może będziemy używać jej jedynie jako doraźną pomoc? Musimy zdecydować, do jakiego stopnia wpuścić sztuczną inteligencję do swojego życia, w jaki sposób pożytecznie ją wykorzystać i jakie działania są zgodne z naszymi wartościami. Z taką refleksją zostawiamy każdego uczestnika konferencji. 

PS Tego tekstu nie napisała sztuczna inteligencja ;)


Patron: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Organizatorzy: Biuro Promocji UZ, Akademickie Radio Index
Zadanie finansowane jest ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

01_znak_siatka_podstawowy_kolor_biale_tlo.pngministerstwo_nauki_i_szkolnictwa_wyzszego.png

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »