17 marca 2015 r.
II Seminarium metodologiczne
Perspektywy badawcze w pedagogice dziecka
15 kwietnia 2015 r.
Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej oraz Studia Podyplomowe Terapii Pedagogicznej i Pedagogiki Zdolności Uniwersytetu Zielonogórskiego uprzejmie zaprasza pracowników nauki i doktorantów do wzięcia udziału w seminarium metodologicznym, które odbędzie się 15 kwietnia 2015 r., w auli C przy al. Wojska Polskiego 69 w Zielonej Górze.
Celem seminarium jest dyskusja nad wieloparadygmatycznością w pedagogice dziecka. Stwarzamy okazję do dyskusji, debaty i wymiany poglądów między wszystkimi uczestnikami spotkania: doktorantami, opiekunami naukowymi, wykładowcami. Problemy metodologiczne w pedagogice dziecka chcemy potraktować bardzo szeroko: pokazując ich kontekst społeczno-kulturowy, ideologiczny, teoretyczne zakorzenienia oraz możliwości zastosowania. Tegoroczne seminarium poświęcone jest badaniom w działaniu. Głównym prelegentem jest autorytet polskiej pedagogiki w tym zakresie prof. zw. dr hab. Krystyna Chałas (KUL), prowadząca przez wiele lat badania w działaniu. Również na podstawie swoich badawczych i praktycznych doświadczeń wystąpią: dr Magdalena Cuprjak (UMK), dr Małgorzata Kaliszewska (UJK), dr Iwona Paszenda (UWr.), które są jednocześnie autorkami monografii, prezentując przebieg badań w działaniu wraz z interpretacją ich wyników. Podczas spotkania będzie więc możliwość prezentacji własnych projektów, pytań i wątpliwości, jak i przedstawienia przykładów konkretnych badań, ich opisów oraz interpretacji w wybranej orientacji metodologicznej.
Pedagogika jest zarówno nauką społeczną, w której stosuje się badania empiryczne ilościowe (na wzór nauk przyrodniczych), jak i nauką humanistyczną (charakterystyczne w badaniach jakościowych). O zasadności tego obustronnego podejścia metodologicznego decyduje przyjęte przez pedagogikę dążenie do pełnego opisu człowieka/dziecka (czyli jego możliwości, myślenia, mowy, działania, dojrzewania itp.) w integracji z jego środowiskiem oraz potrzeba poznawania wychowanków (przyczyn i kontekstów ich rozwoju) zarówno, jako istot biologicznych, społeczno-kulturowych, jak i indywidualności osobowych. Mówimy więc o holistycznym (kompleksowym, całościowym, systemowym) badaniu/traktowaniu dziecka i jego środowiska, które pozwala na jego opis strukturalny i funkcjonalny.
Badania empiryczne ilościowe, dają podstawy do odkrywania prawidłowości charakterystycznych dla obranej populacji, deterministycznych i korelacyjnych, czyli są „opisem” i jednocześnie „wyjaśnieniem” zjawisk powtarzalnych, charakterystycznych. Zaś celami badań jakościowych jest odkrywanie swoistości studiowanych zjawisk pedagogicznych, związanych z empatią, równością z osobami badanymi, z dialogiem humanistycznym, symetrią pełnionych ról w dialogu - one prowadzą do „rozumienia” i „interpretowania” pojedynczych niepowtarzalnych zjawiska występujących w pedagogice dziecka. Dzięki takowemu systemowemu podejściu można stosować wiele metod badawczych, celem pozyskania jak najwiarygodniejszych informacji o badanym zjawisku.
Adresatami seminarium są przedstawiciele środowisk akademickich, tj.: badacze, teoretycy, doktoranci i magistranci.
Miejsce konferencji:
Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
Wydział Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu
Uniwersytet Zielonogórski
Al. Wojska Polskiego 69, aula C
65-001 Zielona Góra
Komitet Naukowy:
Przewodnicząca - prof. UZ, dr hab. Marzenna MAGDA-ADAMOWICZ,
prof. zw. dr hab. Krystyna Chałas
prof. zw. dr hab. Stanisław Palka
prof. UZ, dr hab. Marek Furmanek
prof. UAM, dr hab. Jan Grzesiak
prof. zw dr hab. Maria Jakowicka
prof. UZ, dr hab. Ewa Narkiewicz-Niedbalec
prof. UZ, dr hab. Agnieszka Nowak-Łojewska
prof. UKW, dr hab. Krystyna Żuchelkowska
dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania
Komitet Organizacyjny:
prof. UZ dr hab. M. Magda-Adamowicz, dr I. Kopaczyńska, dr A. Olczak, dr M. Nyczaj-Drąg, lic. K. Żernik, lic. P. Michalska, lic. E. Pyrzyńsk
II Seminarium Metodologiczne Perspektywy badawcze w pedagogice dziecka
15.04.2015 r. (1-dniowe):
w godz. 10.00-15.00, aula C
Program seminarium:
10.00 - Przywitanie gości i uczestników
Dziekan Wydziału Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu dr hab. prof. UZ Marek Furmanek,
Kierownik Katedry Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej prof. UZ dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz
10.10 – 15.00 - Wystąpienia zaproszonych gości:
- prof. zw. dr hab. Krystyna Chałas (KUL) - Integracyjne wymiary badań w działaniu.
Szanse, trudności i bariery realizacji procesu badawczego.
- dr Magdalena Cuprjak (UMK) - Schemat etnograficzny w perspektywie badań w działaniu
Przerwa na kawę
- dr Małgorzata Kaliszewska (UJK) - Demokratyzacja życia szkolnego jako ważny aspekt planowanych badań w działaniu.
- dr Iwona Paszenda (UWr.) - Badacz wobec kultury. O "podróżowaniu" między rozumiejącym poznawaniem a konstruktywnym zmienianiem świata społecznego.
Dyskusja
15.00 - Obiad dla zaproszonych gości
Ustalenia organizacyjne:
1. Planowany czas seminarium go od godz. 10.00 do godz. 15.00.
2. Zainteresowani wypełniają kartę zgłoszenia i przesyłają ją na adres e-mailowy pedagogikadziecka2012@o2.pl
3. Prosimy o potwierdzenie udziału w seminarium do 30 marca 2015 r. na powyżej podany adres mailowy.
4. Noclegi każda osoba przyjeżdżająca sobie rezerwuje samodzielnie. Powyższe/niniejsze nie dotyczy zaproszonych gości.
5. Nie jest pobierana opłata za udział w seminarium.
Kartę należy odesłać drogą elektroniczną na adres pedagogikadziecka2012@o2.pl
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »