Za nami VII Seminarium Metodologiczne dedykowane pamięci profesora Edwarda Hajduka. Wydarzenie odbyło się w środę 3 grudnia br. w Bibliotece UZ. Organizatorem spotkania była Pracownia Metodologii Badań Społecznych, która funkcjonuje przy Zakładzie Andragogiki i Metodologii Badań Społecznych w Instytucie Pedagogiki UZ.
Celem corocznego seminarium jest z jednej strony pielęgnowanie pamięci o profesorze Edwardzie Hajduku - niezwykle ważnej osobie dla zielonogórskiego środowiska pedagogicznego. Przypomnijmy - profesor Hajduk pełnił funkcję prorektora Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego, dziekana Wydziału Pedagogicznego oraz dyrektora Instytutu Pedagogiki Społecznej. Był także kierownikiem Zakładu Metodologii Badań Naukowych, promotorem prac naukowych i wyjątkowym doradcą w pracy naukowej. W tym roku mija 10 rocznica śmierci Profesora Hajduka. Z tej okazji seminarium rozpoczęło się od wystąpienia dr hab. Ewy Narkiewicz-Niedbalec, prof. UZ pt. „Wspomnienie o Profesorze Edwardzie Hajduku (1932-2015)”.
Z drugiej strony celem seminarium jest tworzenie przestrzeni do prezentacji i dyskusji nad teorią i praktyką badawczą w ramach nauk społecznych. Do czynnego udziału w tym wydarzeniu zapraszani są więc przedstawiciele pedagogiki, psychologii i socjologii, którzy w swojej pracy naukowej wykorzystują zróżnicowane paradygmaty, modele i metody badawcze.
W tej edycji swoje wystąpienia zaprezentowało pięciu prelegentów. Dr Anna Bilon-Piórko, reprezentująca Uniwersytet Dolnośląski DSW oraz Jonkoping University, w wystąpieniu Dyfrakcja jako post-jakościowa metodologia badania sprawiedliwości społecznej w praktykach pomocowych przybliżyła założenia badań post-jakościowych oraz realizmu sprawczego Karen Barad. Uczestnicy spotkania zostali zapoznani także z możliwościami zastosowania dyfrakcji w badaniach na przykładzie badań nad sprawiedliwością społeczną w praktykach pomocowych.
Natomiast dr Piotr Zwarycz z Instytutu Socjologii UZ skupił się w swoim wystąpieniu na scharakteryzowaniu specyfiki badań zjawisk trudnych i niedostępnych. Używając metafory oblężonej twierdzy, wskazał wyzwania z jakimi musi mierzyć się badacz, decydujący się na badanie zjawisk tego typu. Podzielił się także własnymi doświadczeniami z realizacji badań m.in. w środowisku strzelców sportowych.
Tymczasem mgr Konrad Opaliński z Instytutu Psychologii UZ zaprezentował wystąpienie Psychologia w mikrograwitacji - problematyka badań psychologicznych w środowisku kosmicznym na przykładzie projektu AstroMentalHealth. Podzielił się swoimi refleksjami z projektowania, przygotowania i realizacji badań w środowisku ekstremalnym na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej oraz w analogowym habitacie kosmicznym Lunares.
Dr Roksana Pilawska-Gronostaj z Instytut Pedagogiki UZ swoje wystąpienie poświęciła natomiast zróżnicowanym możliwościom badania filmu, który może stanowić środowisko nieformalnych praktyk uczenia się.
Na zakończenie seminarium wystąpił dr Tomasz Fetzki, z Instytutu Pedagogiki UZ, który poruszył temat wybranych metodologicznych aspektów historycznych eksploracji w naukach społecznych.
Organizatorzy spotkania już teraz zapowiadają kolejną edycję Seminarium Metodologicznego dedykowanego pamięci profesora Edwarda Hajduka w 2026 roku.

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »