7 lipca 2021 r.
Studenci kierunku turystyka i rekreacja prowadzonym na Wydziale Nauk Biologicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego, pod opieką dr Agnieszki Gandeckiej stworzyli gry terenowe, tzw. questy. Kierunek ma profil praktyczny, co oznacza, że program studiów obejmuje dużą liczbę zajęć polegających na przekształceniu zdobytej wiedzy w postać umiejętności. Dlatego studenci mogli potrenować tworzenie produktu turystycznego służącego nie tylko turystom
Quest jest formą zabawy, aczkolwiek jego idea jest dużo szersza. Ma on przede wszystkim walor edukacji regionalnej, polegającej na poznawaniu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w skali lokalnej. Istotnymi cechami questu są: określona tematyka, brak oznaczenia w terenie, konieczność samodzielnego eksplorowania otoczenia przy pomocy mapy i wskazówek (najczęściej w formie wierszyków i rymowanek) oraz rozwiązywanie zagadek na trasie przejścia. Zasadniczym celem jest zdobycie skarbu, najczęściej certyfikatu i/lub pieczęci, potwierdzającej przebycie szlaku. Dla realizacji questu wykorzystuje się zarówno miejsca i obiekty cenne przyrodniczo, kulturowo i historycznie, ale również zastaną infrastrukturę turystyczną (hotele, restauracje, muzea) czy paraturystyczną (sklepy, poczty, inne miejsca użyteczności publicznej). Wśród rodzajów questów możemy wyróżnić m.in. przyrodnicze, historyczne, kulturowe, piesze, rowerowe, całoroczne czy sezonowe.
Pierwszy quest, studenci (wówczas III roku studiów PWS) zrealizowali w roku 2017. w Sulechowie. Tematem były najważniejsze dla historii miasta obiekty i ich dawne funkcje. Dziś ten konkretny quest nie jest aktualny, chociażby z racji likwidacji PWSZ i obiektów przypisanych jako Rektorat. Niemniej jednak jego premiera była bardzo huczna i spotkała się z miłym przyjęciem (tutaj::)
W 2018 roku studenci wraz dr Agnieszką Gandecką nawiązali współpracę z zielonogórską Informacją Turystyczną. Stworzyli quest „Polowanie na zielonogórskie czarownice” – szlaki wiodące przez miejsce kojarzone z procesami czarownic w Zielonej Górze w XVII wieku. Quest można pobrać ze strony Informacji Turystycznej: Polowanie na zielonogórskie czarownice::
W 2019 roku propozycję stworzenia questu zaproponowano dla Domu Kultury w Gubinie pod nazwą „Przygoda w średniowiecznym Gubinie”. Tym razem była to oferta skierowana dla dzieci, ukazująca historię zachowanych w Gubinie średniowiecznych obiektów, a także łamigłówki, rebusy i zagadki. Quest odbył się niesyty tylko raz, podczas eventu i niestety nie jest on dalej realizowany.
Na początku 2020 roku twórcy questów podjęli aż 3 wyzwania: z okazji 750-lecia Sulechowa stworzyli projekt gry miejskiej „Sulechowskie Zakątki” oraz, zaproszeni do współpracy przez zielonogórskiego radnego Pawła Wysockiego, przygotowali dwa questy dla Ogrodu Botanicznego. „Sulechowskie zakątki” nie doczekały niestety publikacji i prezentacji. Natomiast prace nad „Trzema Kontynentami Ogrodu Botanicznego” oraz „Zabawami z Dendrusiem” rozpoczęto w kwietniu 2020 r., tuż po rozpoczęciu lockdownu. Mimo ogromnych trudności, w czerwcu 2021 r. oba questy zostały wdrożone w życie. Ulotki są dostępne wraz z biletem wstępu do Ogrodu Botanicznego.
Aktualnie studenci I roku kończą prace nad eventem pt. „Na świdnickim szlaku. Quest o historii i zabytkach Świdnicy”. Jest to pierwszy quest rowerowy. Zleceniodawcą jest Muzeum Arecheologiczne w Świdnicy, które trzyma nad tym pieczę merytoryczną. Premiera planowana jest na wrzesień 2021 r.
Teksty wierszy, rysunki map, rebusy w questach są autorstwa dr Gandeckiej i studentów (za wyjątkiem szaty graficznej w questach z 2018, 2019 i 2020 roku). Studenci angażują się w projekty z własnej woli – nie jest to działalność obowiązkowa, w ramach przedmiotu czy podlegająca ocenie. Z roku na rok są coraz aktywniejsi, mają swoje pomysły, zapał, chętnie angażują się w coś, co nie tylko przysłuży się turystom, ale również społeczności lokalnej, ale przede wszystkim da im szansę przetrenowania własnej kreatywności i umiejętności rymowania.
Autorzy questów:
2017 r. - „Sulechoviensia dawniej i dziś” - D. Adamczewski, A. Dejnega, D. Jankowiak, S. Krawczak, S. Skibińska, A. Wieczorek, J. Wróblewska
2018 r. - „Polowanie na zielonogórskie czarownice” – A. Smejlik, B. Fritsche, I. Rosińska, M. Koprowska
2019 r. - „Przygoda w średniowiecznym Gubinie” – S. Ejkiewicz, P. Kołaczkiewicz, M. Łoś, W. Ragus, M. Rudnikowski
2020 r. - „Sulechowskie zakątki” – M. Babicz, J. Furdyna, J. Kowalska, V. Kravtsov, J. Kubik, M. Staniszewska, P. Starosta, S. Wróblewska
2021 r. - „Trzy kontynenty Ogrodu Botanicznego”, „Zabawy z Dendrusiem” – K. Kończyk, D. Rzeszutek, O. Smaruj, Ł. Stupieńko, B. Wasilewicz, D. Winiarska, N. Zbróg
(premiera we wrześniu) 2021 „Na świdnickim szlaku. Quest o historii i zabytkach Świdnicy” – A. Dulat, K. Lotek, J. Mazur, J. Tchórz, A. Wójcik
Zapraszamy do wzięcia udziału w grach terenowych „Trzy Kontynenty Ogrodu Botanicznego” oraz "Polowanie na zielonogórskie czarownice" stworzonych przez studentów turystyki i rekreacji UZ i zdobywania nagród!
✅ Aby zdobyć nagrodę, należy przesłać zrzut ekranu pokonanej trasy oraz hasło finiszujące zabawę na adres biuro.promocji.zgora@gmail.com
✅ Spośród wszystkich zgłoszeń nagrodzimy po jednej osobie z każdej kategorii, która przebyła trasę w najkrótszym czasie i podała prawidłowe hasło!
✅ Zabawa trwa do 31 sierpnia 2021 r.
Studenci kierunku turystyka i rekreacja prowadzonym na Wydziale Nauk Biologicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego, pod opieką dr Agnieszki Gandeckiej stworzyli gry terenowe, tzw. questy. Kierunek ma profil praktyczny, co oznacza, że program studiów obejmuje dużą liczbę zajęć polegających na przekształceniu zdobytej wiedzy w postać umiejętności. Dlatego studenci mogli potrenować tworzenie produktu turystycznego służącego nie tylko turystom
Quest jest formą zabawy, aczkolwiek jego idea jest dużo szersza. Ma on przede wszystkim walor edukacji regionalnej, polegającej na poznawaniu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w skali lokalnej. Istotnymi cechami questu są: określona tematyka, brak oznaczenia w terenie, konieczność samodzielnego eksplorowania otoczenia przy pomocy mapy i wskazówek (najczęściej w formie wierszyków i rymowanek) oraz rozwiązywanie zagadek na trasie przejścia. Zasadniczym celem jest zdobycie skarbu, najczęściej certyfikatu i/lub pieczęci, potwierdzającej przebycie szlaku. Dla realizacji questu wykorzystuje się zarówno miejsca i obiekty cenne przyrodniczo, kulturowo i historycznie, ale również zastaną infrastrukturę turystyczną (hotele, restauracje, muzea) czy paraturystyczną (sklepy, poczty, inne miejsca użyteczności publicznej). Wśród rodzajów questów możemy wyróżnić m.in. przyrodnicze, historyczne, kulturowe, piesze, rowerowe, całoroczne czy sezonowe.
Pierwszy quest, studenci (wówczas III roku studiów PWS) zrealizowali w roku 2017. w Sulechowie. Tematem były najważniejsze dla historii miasta obiekty i ich dawne funkcje. Dziś ten konkretny quest nie jest aktualny, chociażby z racji likwidacji PWSZ i obiektów przypisanych jako Rektorat. Niemniej jednak jego premiera była bardzo huczna i spotkała się z miłym przyjęciem (tutaj::)
W 2018 roku studenci wraz dr Agnieszką Gandecką nawiązali współpracę z zielonogórską Informacją Turystyczną. Stworzyli quest „Polowanie na zielonogórskie czarownice” – szlaki wiodące przez miejsce kojarzone z procesami czarownic w Zielonej Górze w XVII wieku. Quest można pobrać ze strony Informacji Turystycznej: Polowanie na zielonogórskie czarownice::
W 2019 roku propozycję stworzenia questu zaproponowano dla Domu Kultury w Gubinie pod nazwą „Przygoda w średniowiecznym Gubinie”. Tym razem była to oferta skierowana dla dzieci, ukazująca historię zachowanych w Gubinie średniowiecznych obiektów, a także łamigłówki, rebusy i zagadki. Quest odbył się niesyty tylko raz, podczas eventu i niestety nie jest on dalej realizowany.
Na początku 2020 roku twórcy questów podjęli aż 3 wyzwania: z okazji 750-lecia Sulechowa stworzyli projekt gry miejskiej „Sulechowskie Zakątki” oraz, zaproszeni do współpracy przez zielonogórskiego radnego Pawła Wysockiego, przygotowali dwa questy dla Ogrodu Botanicznego. „Sulechowskie zakątki” nie doczekały niestety publikacji i prezentacji. Natomiast prace nad „Trzema Kontynentami Ogrodu Botanicznego” oraz „Zabawami z Dendrusiem” rozpoczęto w kwietniu 2020 r., tuż po rozpoczęciu lockdownu. Mimo ogromnych trudności, w czerwcu 2021 r. oba questy zostały wdrożone w życie. Ulotki są dostępne wraz z biletem wstępu do Ogrodu Botanicznego.
Aktualnie studenci I roku kończą prace nad eventem pt. „Na świdnickim szlaku. Quest o historii i zabytkach Świdnicy”. Jest to pierwszy quest rowerowy. Zleceniodawcą jest Muzeum Arecheologiczne w Świdnicy, które trzyma nad tym pieczę merytoryczną. Premiera planowana jest na wrzesień 2021 r.
Teksty wierszy, rysunki map, rebusy w questach są autorstwa dr Gandeckiej i studentów (za wyjątkiem szaty graficznej w questach z 2018, 2019 i 2020 roku). Studenci angażują się w projekty z własnej woli – nie jest to działalność obowiązkowa, w ramach przedmiotu czy podlegająca ocenie. Z roku na rok są coraz aktywniejsi, mają swoje pomysły, zapał, chętnie angażują się w coś, co nie tylko przysłuży się turystom, ale również społeczności lokalnej, ale przede wszystkim da im szansę przetrenowania własnej kreatywności i umiejętności rymowania.
Autorzy questów:
2017 r. - „Sulechoviensia dawniej i dziś” - D. Adamczewski, A. Dejnega, D. Jankowiak, S. Krawczak, S. Skibińska, A. Wieczorek, J. Wróblewska
2018 r. - „Polowanie na zielonogórskie czarownice” – A. Smejlik, B. Fritsche, I. Rosińska, M. Koprowska
2019 r. - „Przygoda w średniowiecznym Gubinie” – S. Ejkiewicz, P. Kołaczkiewicz, M. Łoś, W. Ragus, M. Rudnikowski
2020 r. - „Sulechowskie zakątki” – M. Babicz, J. Furdyna, J. Kowalska, V. Kravtsov, J. Kubik, M. Staniszewska, P. Starosta, S. Wróblewska
2021 r. - „Trzy kontynenty Ogrodu Botanicznego”, „Zabawy z Dendrusiem” – K. Kończyk, D. Rzeszutek, O. Smaruj, Ł. Stupieńko, B. Wasilewicz, D. Winiarska, N. Zbróg
(premiera we wrześniu) 2021 „Na świdnickim szlaku. Quest o historii i zabytkach Świdnicy” – A. Dulat, K. Lotek, J. Mazur, J. Tchórz, A. Wójcik
Zapraszamy do wzięcia udziału w grach terenowych „Trzy Kontynenty Ogrodu Botanicznego” oraz "Polowanie na zielonogórskie czarownice" stworzonych przez studentów turystyki i rekreacji UZ i zdobywania nagród!
✅ Aby zdobyć nagrodę, należy przesłać zrzut ekranu pokonanej trasy oraz hasło finiszujące zabawę na adres biuro.promocji.zgora@gmail.com
✅ Spośród wszystkich zgłoszeń nagrodzimy po jednej osobie z każdej kategorii, która przebyła trasę w najkrótszym czasie i podała prawidłowe hasło!
✅ Zabawa trwa do 31 sierpnia 2021 r.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »