Pierwsza edycja UZ Venture Studio dobiegła końca. 27 listopad br. w Bibliotece Uniwersytetu Zielonogórskiego odbył się Summit UZ Venture Studio – konferencja podsumowująca kilkumiesięczną działalność uczelnianej fabryki startupów. Podczas wydarzenia wystąpili m.in. przedstawiciele projektu, wyłonione w nim startupy, a także partnerzy biznesowi. Praca, jaką wykonało UZ Venture Studio, została oceniona pozytywnie i ma być kontynuowana. UZ odnalazł bowiem skuteczną drogę realizacji transferu technologii z uczelni do gospodarki i stał się w tej kwestii pionierem w polskim środowisku akademickim.
Konferencję uroczyście otworzył rektor Uniwersytetu Zielonogórskiego – prof. Wojciech Strzyżewski, który pogratulował osobom zaangażowanym w projekt i życzył powodzenia w dalszej realizacji pomysłów oraz owocnego wspierania przedsiębiorczości uczelni. Na uroczystości była obecna również prorektor ds. nauki i współpracy z zagranicą – prof. Justyna Patalas-Maliszewska oraz kanclerz UZ – dr inż. Katarzyna Łasińska, która od początku mocno wspierała przedsięwzięcie. Następnie głos zabrał kierownik projektu - dr n. med. MBA Rafał Kieszek, który przedstawił zakres działalności UZ Venture Studio i podsumował ostatnie miesiące pełne intensywnej, aczkolwiek zakończonej pomyślnie, pracy. – Ideą było stworzenie ekosystemu startupowego w postaci Venture Studio, czyli venture buildingu, który wyławia pomysły akademickie, uczelniane czy okołouczelniane, które mają potencjał komercjalizacyjny i praca z nimi na poziomie organicznym, czyli wchodzenie wewnątrz tych zespołów ze specjalistami z ryku, żeby zbudować dobrze działające startupy, które mają szansę zaistnieć na rynku i odnieść sukces komercyjny – tłumaczył dr n. med. MBA R. Kieszek.
Działania UZ Venture Studio rozpoczęły się od rozpoznania i analizy potrzeb lokalnego rynku, czego celem było znalezienie potencjalnych odbiorców technologii i rozwiązań proponowanych przez UZ oraz określenie obszarów, w jakich występują luki kompetencyjne lubuskiego biznesu. Dalsze etapy również przebiegały w ścisłej współpracy z partnerami biznesowymi. Zadaniem UZ Venture Studio było spasowanie zapotrzebowania rynku z potencjałem akademickim i naukowym uczelni. Przeprowadzono konkurs, w ramach którego wyłoniono 3 projekty o wysokim potencjale komercjalizacji. Ilość i jakość zgłoszeń przerosła oczekiwania - pojawiło się bowiem kilkanaście świetnych pomysłów. Laureaci tej edycji, wybrani po skrupulatnych obradach jury, przeszli pełny proces walidacji, mentoringu i komercjalizacji pod czujnym okiem specjalistów. Jednym z ostatnich kroków była promocja zwycięskich zespołów podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu oraz DeepTech Summit 2025 w Warszawie.
UZ Venture Studio to pierwszy tego typu projekt w Polsce wspierający komercjalizację nauki poprzez tworzenie nowych spółek technologicznych odpowiadających na realne potrzeby biznesu. Dlatego też, jak porównał dr n. med. MBA R. Kieszek, UZ Venture Studio również można traktować jako projekt startupowy. Aby osiągnął on swój cel, wszystkie strony musiały się zaangażować i wszystkie elementy ze sobą zagrać. – Proces ten jest mocno poukładany. Zaczęliśmy czerpać wzorce z najlepszych uniwersytetów na świecie - jak to się dzieje, że one mają sukcesy w komercjalizacjach swoich pomysłów i co zrobić, żeby te dobre praktyki, wzorce skopiować. Myślę, że to nam się udaje z dużym sukcesem w Zielonej Górze. – Kierownik projektu wspomniał również o znaczącym wparciu władz uczelni, w tym przede wszystkim kanclerz UZ, oraz innych osób, które uczestniczyły w przedsięwzięciu.
W imieniu głównego partnera biznesowego venture building - The Heart wystąpił Ignacy Studziński, który opowiedział o realizacji projektu z perspektywy firmy. Jak podkreślił, istnienie tak zaawansowanych, innowacyjnych projektów na uczelni, a przede wszystkim praca nad nimi była nowością dla The Heart. Miłym zaskoczeniem była również ilość zgłoszeń i przekrój zespołów, które faktycznie składały się ze studentów, absolwentów i naukowców, tak jak zakładał projekt. I. Studziński wyraził dumę, że to właśnie z firmą The Heart takie projekty postawiły swój pierwszy krok w kierunku zaistnienia na rynku.
Jednym z kluczowych punktów programu wydarzenia była prezentacja zwycięskich projektów UZ Venture Studio: MobiMedi, BuzzVerse oraz Alfa Scorpi. Kinga Żmuda, współautorka projektu MobiMedi - platformy „locum” łączącej personel medyczny z ofertami pracy na zastępstwa w Polsce, zaznaczyła, że rozeznanie zrobione wśród placówek medycznych wykazało duże zainteresowanie zaproponowanym rozwiązaniem, które może być lekiem na problemy kadrowe. Koło Naukowe BuzzVerse – twórcy modułowego systemu do zdalnego monitorowania środowiska, który działa w technologii LoRa, zapewniając długi zasięg, niskie zużycie energii i brak potrzeby dostępu do Internetu - podkreślili, że atutem ich projektu jest jego uniwersalność, gdyż może być on adresowany do wielu różnych branż i obszarów – np. nie tylko lasów, ale i winnic, z których słynie nasz region. Z kolei zespół Alfa Scorpi opracował sensor polarymetryczny - system optyczny w Azji Środkowej, który śledzi satelity i śmieci kosmiczne, dostarczając precyzyjnych danych do globalnej klasyfikacji obiektów orbitalnych - idealnie spełniający wymogi rynku związanego z technologiami kosmicznymi. Jak wyjaśnił dr Michał Żejmo: Zajmujemy się obserwacjami obiektów na orbicie okołoziemskiej, którą coraz bardziej wykorzystujemy i coraz bardziej czujemy potrzebę budowania świadomości sytuacyjnej na orbicie, czyli obserwacji co tam się dzieje, żeby wiedzieć, jak ochronić pracujące instrumenty np. przed latającymi śmieciami kosmicznymi.
Podczas konferencji ukazano potencjał naukowy i przedsiębiorczy uniwersytetu oraz szeroki zakres innowacyjnych projektów, jakie na nim powstają. W części pod nazwą Pitch Day zaprezentowały się 3 startupy z UZ, które nie zwyciężyły w konkursie UZ Venture Studio, ale są rozwijane we współpracy z uczelnią. Nawiązaniem do tego tematu było też późniejsze wystąpienie Karola Dąbrowskiego – dyrektora Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii UZ dotyczące wsparcia uczelnianego ekosystemu innowacji właśnie przez CPTT oraz Centrum Doskonałości Naukowej UZ. K. Dąbrowski wyjaśnił także, na jakim etapie są obecnie laureaci pierwszej edycji UZ Venture Studio: Ten moment jest kluczowy dla tych pomysłów, gdyż szukamy pieniędzy na realizację tego przedsięwzięcia. Interesowało nas, kto będzie dla nas realizował te zadania, dlatego też zrobiliśmy wcześniej ankietę wśród przedsiębiorców z regionu, jakimi branżami innowacyjnymi są szczególnie zainteresowani, jakimi technologiami, które mogliby zastosować. Są to: cyberbezpieczeństwo, medycyna oraz technologie kosmiczne.
Zespoły startupowe oraz pozostali uczestnicy wydarzenia mogli też czerpać cenne wskazówki od prelegentów - ekspertów, którzy podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem. Nawiązaniem do obecnej fazy budowania biznesu przez laureatów UZ Venture Studio było z pewnością wystąpienie Artura Matuszczaka ph. „Dlaczego inwestor tego nie kuma?”, w którym opowiedział o tym, jak rozmawiać z potencjalnymi inwestorami, jak reagować na ich opinie, które często wiążą się również z odrzuceniem i jak skutecznie utrzymywać takie biznesowe kontakty, nawet po odmowie. Jako kluczowi prelegenci na scenie pojawili się też: Radosław Wierzbicki, który przybliżył kwestię budowanie statrupu o charakterze społecznym na podstawie historii Unsung Heroes – Ventures For Humanity, Anna Gawin, PhD - rzecznik patentowy AOMB, która podjęła temat „Praktycznych aspektów ochrony własności intelektualnej” oraz Przemysław Kołak, który zaprezentował „Trzy sprawdzone sposoby na sukces startupu”. Na zakończenie przedstawiono także partnerów UZ Venture Studio.
Zarówno samo wydarzenie, jak i cały program UZ Venture Studio uświadomił otoczenie akademickie i gospodarcze, jak ogromny potencjał drzemie w uczelni. Studenci, absolwenci czy też naukowcy UZ są w stanie wprowadzać wyniki badań naukowych, innowacyjne projekty oraz społeczne inicjatywy do świata biznesu i przekształcać je w wymierne korzyści oraz praktyczne rozwiązania wpływające na rozwój wielu branż, usług i produktów. Przedsięwzięcie to wspierane przez ekspertów stanowiło stabilny pomost między światem naukowym a biznesowym, zachęcając społeczność akademicką do wyjścia ze swoimi projektami poza mury uczuleni i rozwijania ich zgodnie z oczekiwaniami rynku.
Projekt UZ Venture Studio został zrealizowany na Uniwersytecie Zielonogórskim przez Centrum Doskonałości Naukowej UZ oraz Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii UZ we współpracy z partnerem biznesowym - firmą The Heart.

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »