Szukaj pracownika/jednostki

Aktualności

UZ areną do dyskusji „O zmianach, które mają sens. Teoria – praktyce, praktyka – teorii”

W dniach 4 - 5 kwietnia 2025 roku Uniwersytet Zielonogórski gościł ekspertów z całej Polski w dwudniowym Sympozjum naukowo – praktycznym pod hasłem „O zmianach, które mają sens. Teoria – praktyce, praktyka – teorii”. Sympozjum zostało zrealizowane z projektu
Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki POPUL/SP/0112/2024/02, na który otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wysokości 138 850,00 złotych. Koordynatorem projektu była prof. dr hab. Inetta Nowosad, kierownik Zakładu Pedagogiki Szkolnej w Instytucie Pedagogiki, Wydziału Nauk Społecznych UZ.

Dużym wyróżnieniem dla organizatorów było objęcie wydarzenia honorowym patronatem JM Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego prof. dr hab. Wojciecha Strzyżewskiego, Prezydenta Miasta Zielona Góra Marcina Pabierowskiego, Lubuskiego Kuratora Oświaty Mariusza Biniewskiego, Lubuskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.

Ważnym atrybutem sympozjum była próba wpisania się w prace przygotowawcze pod zmiany polskiej szkoły wyznaczane przez MEN w proponowanej reformie systemu edukacji. Stąd celem obrad (wykładów plenarnych i warsztatów) były propozycje rozwiązań w zakresie przygotowania i/lub doskonalenia kadr do inicjowania i wdrażania zmian, innowacji, rozumienia ich sensu, uwarunkowań oraz znaczenia w kształtowaniu wysokiej jakości edukacji w warunkach postępującej globalizacji. Cele te zostały wyeksponowane w wypowiedziach otwierających sympozjum w słowach JM Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego prof. dr hab. Wojciecha Strzyżewskiego, ale także Lubuskiego Kuratora Oświaty Mariusza Biniewskiego oraz Dyrektora Lubuskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli dr Pawła Zapeńskiego.

W wymiarze teoretycznym, sympozjum skupiono się na kategorii zmian, które w rzeczywistości edukacyjnej mają sens. Przyjęto holistyczne podejście do zmiany edukacyjnej. Bazą teoretyczną była teoria zmiany edukacyjnej (Fullan, Hargreaves), która może być realizowana na trzech głównych poziomach systemu edukacyjnego: makro, mezo i mikro. Może zatem angażować różne podmioty edukacyjne osadzone administracyjnie na tych poziomach. Efektem tak zorientowanego projektu było kilkanaście godzin pełnych inspirujących rozmów i efektywnych warsztatów.

- Eksperci ze świata pedagogiki i edukacji z całej Polski przyjechali do Zielonej Góry i wzięli udział w dwudniowym sympozjum naukowo – praktycznym. Chcieliśmy pokazać, że zmiana – jako kluczowa kategoria w procesie reformowania edukacji lub choćby doskonalenia - ma różne oblicza i każdy poziom, na którym ma zaistnieć, jest ważny, żeby kompleksowo wprowadzić reformę. – mówi prof. dr hab. Inetta Nowosad. W wyniku przygotowanych działań uczestnicy sympozjum skupili się na możliwościach poprawy edukacyjnej rzeczywistości w aspekcie inicjowania i wprowadzania trwałych zmian w szkole, jako organizacji w odniesieniu do potencjału jednostkowego - nauczyciela i wspólnotowego - podmiotów edukacji. Dyskutowano także o wsparciu nauczycieli oraz kandydatów do zawodu w podejmowaniu zmian w edukacji szkolnej (rozwój potencjału innowacyjnego) i upowszechnianiu znaczenia badań i teorii dla praktyki - wykorzystania w codziennej pracy nauczycieli, zgodnie z zasadą: Teoria - praktyce, praktyka - teorii.

 – Żadne dokumenty i rozporządzenia nie zmienią polskiej edukacji oraz rzeczywistości ucznia i nauczyciela. Trzeba przemyśleć, które z działań są realnie potrzebne uczniom. Należy dokonać dokładnej analizy tego, co jest dzisiaj skuteczne, a co już się nie sprawdza i trzeba z tego zrezygnować i następnie zaprogramować odpowiednie działania, które będą adekwatne dla danej szkoły. – tłumaczy Ewa Radanowicz, ekspert ds. rozwoju, innowacji w zmiany w Kuratorium Oświaty w Szczecinie.

Zamysłem organizatorów było połączenie zdiagnozowanego stanu praktyki edukacyjnej z propozycjami zmian i doskonalenia wybranych jej obszarów, wynikających z zastosowania teorii pedagogicznych. - Testem poprawności każdej teorii jest jej zdolność do przewidywania wyników, przede wszystkim tych, które wynikają ze stawianych w teorii założeń. Ukazuje to ciągłe przenikanie teorii, badań i praktyki, istniejących w ścisłym, nierozerwalnym związku. Wynika z tego – orientacja na rozumienie zmian (aspekty teoretyczne) oraz skuteczne wdrożenie (aspekty praktyczne), które łącznie mają prowadzić do rozwoju wysoce efektywnego systemu edukacji - edukacji światowej klasy. – dodaje prof. dr hab. Inetta Nowosad – kierownik Zakładu Pedagogiki Szkolnej w Instytucie Pedagogiki UZ.

Sympozjum naukowo – praktyczne pod hasłem „O zmianach, które mają sens. Teoria – praktyce, praktyka – teorii” było więc okazją do podzielenia się najnowszym stanem nauki: teorii i badań (osiągnięć na poziomie światowym) na podjęty temat oraz stanowić będzie platformę wspólnego poszukiwania nowych rozwiązań na rzecz poprawy jakości edukacji w Polsce. Wydarzenie zostało skierowane do dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli i innych osób zatrudnionych lub współpracujących z resortem oświaty. Udział w sympozjum był bezpłatny.

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »