W Galerii Rektorat im. Zenona Polusa Uniwersytetu Zielonogórskiego odbył się wernisaż wystawy Ciągle tkwię w Awangardzie Kamila Kuskowskiego. Wystawa będzie czynna do 8 grudnia 2023 r. Galeria otwarta jest od poniedziałku do piątku w godzinach 11:00-15:00.
Podczas otwarcia wystawy obecna była dr hab. inż. Maria Mrówczyńska, prof. UZ prorektor ds. współpracy z gospodarką, dr hab. Alicja Lewicka-Szczegóła, prof. UZ dziekan Wydziału Artystycznego, prof. dr hab. Paulina Komorowska-Birger, dyrektor Instytutu Sztuk Wizualnych, dr Marek Lalko, zastępca dyrektora Instytutu Sztuk Wizualnych i przybyli goście.
Na wystawie zaprezentowane są dwa cykle prac:
Praca w warstwie formalnej oparta jest bezpośrednio na alfabecie opracowanym przez Władysława Strzemińskiego. To, co istotne, rozgrywa się tutaj w przestrzeni „pomiędzy” trojgiem awangardowych artystów: Strzemińskim, jego alfabetem i kompozycjami architektonicznymi – Katarzyną Kobro i jej kompozycjami przestrzennymi – Kazimierzem Malewiczem i jego kompozycjami malarskimi. Ważnym momentem tych relacji jest napięcie między bielą i czernią oraz płaszczyzną i przestrzenią.
„Between” („Pomiędzy”) to najnowszy cykl artysty. Składa się z dwudziestu pięciu rzeźb i dwudziestu pięciu obrazów. Podejmuje temat związków wynikających z dzieł trójki artystów awangardowych: dzieł Kazimierza Malewicza, alfabetu i prac architektonicznych Władysława Strzemińskiego i kompozycji przestrzennych Katarzyny Kobro. Forma prac Kuskowskiego oparta jest na alfabecie opracowanym przez Strzemińskiego. „Pomiędzy” ujawnia się wokół wzajemnych relacji artystów, formalnych podobieństw ich prac, między płaszczyzną i przestrzenią, oraz last but not least bielą i czernią. Cykl przyjmuje charakter artystycznego, nieortodoksyjnego śledztwa w ramach historii sztuki.
Na ten cykl składa się trzydzieści sześć́ obrazów o wymiarach 100 × 100 cm. Skladajsięone na rodzaj mapy 1:1 dwupokojowego mieszkania o powierzchni trzydziestu sześciu metrów kwadratowych widzianego w rzucie poziomym. Metr kwadratowy obrazu zrównany został z metrem kwadratowym lokalu mieszkalnego, a cena płótna z wysokością średniego kosztu metra kwadratowego mieszkania w Warszawie. Opierając się na relacji między arbitralnie zrównanymi wartościami rzeczywistości i jej reprezentacji, praca porusza problem wysokich cen nieruchomości względem bezpośrednich możliwościowi finansowych zdecydowanej większości ludzi oraz kwestię miejsca i roli malarstwa we współczesnym świecie zdominowanym przez rynek. Praca nawiązuje wprost do malarstwa Pieta Mondriana.
Twórczość Kamila Kuskowskiego cechuje konceptualne podejście do medium malarstwa, ujawniające zdolność odnowy jego znaczenia. Artysta świadomie gra z zasobem historii sztuki, wchodząc w dialog z innymi dziełami bądź artystami, dyskursem art-worldu, jego reguł czy hierarchii oraz rynkiem sztuki.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »