Szukaj pracownika/jednostki

Kalendarz

Finisaż wystawy prac Arkadiusza Ruchomskiego pt. "Zawsze wychodzą od okręgu"

Data: 14.06.2024
Miejsce wydarzenia: Galeria Rektorat im. Zenona Polusa, ul. Licealna 9, Zielona Góra
Godzina: 13:00 - 14:00
Organizator: Galeria Rektorat im. Zenona Polusa
Cena wejścia: wstęp wolny
Kategoria: Kandydaci, Partnerzy, Pracownicy, Studenci
Przejdź do kalendarza Zapisz w kalendarzu Zapisz w kalendarzu Google pokaż na mapie

Zapraszamy na finisaż wystawy prac Arkadiusza Ruchomskiego pt. „Zawsze wychodzą od okręgu”, który odbędzie się 14 czerwca br. o godz. 13:00  w Galerii Rektorat im. Zenona Polusa przy ul. Licealnej 9 w Zielonej Górze.

Wystawa czynna: od 17 maja br. do 21 czerwca br.
Godziny otwarcia galerii: pn.-pt. w godzinach 8:00-14:00

 

„Zawsze wychodzą od okręgu”

„Zawsze wychodzą od okręgu” to wystawa obiektów czerpiących z symboliki koła, malowanych tuszem okręgów ensō z dalekowschodniej sztuki malarstwa zen. W pracach pejzaże są inspiracją, rodzajem pretekstu do tworzenia obrazu. Wyjęte z natury elementy „wprowadzam” w obraz-obiekt. Kora, piasek, wosk pszczeli, mech, grzyby, siano – to elementy natury zamknięte w moich okręgach. Słońce, Księżyc i inne ciała niebieskie tworzą kolejny z wątków zawierający bliską mi symbolikę koła w wymiarze kosmicznym, a nawet transcendentnym. Tłem dla obiektu jest ściana, która dzięki urowej formie prac, jest w obrazie, będąc jednocześnie poza nim. Wraz z pracami przedstawiającymi kształt koła, na wystawie i w katalogu, pojawia się obraz, w którym kształt koła został zakłócony. Obiekt zatytułowany „Dekonstrukcja koła” zapowiada nowy cykl, którego punktem wyjścia jest okrąg rozpadający się na fragmenty.

 

Arkadiusz Ruchomski

Twórczości Arkadiusza Ruchomskiego nie można odbierać w kategoriach tradycyjnie pojmowanych dyscyplin artystycznych. Nie wiadomo, czy mamy do czynienia z malarstwem, czy z rzeźbą. Myślenie werbalne niekiedy ułatwia percepcję, porządkuje ciąg chaotycznych wrażeń estetycznych. Pozwala oswoić dzieło sztuki. Artysta w 2005 roku zdobył Grand Prix w konkursie „Obraz Roku 2004” – jego Okrycie było metaforą naszej cielesności. Drewniana marynarka – obiekt tyleż absurdalny, co budzący niepokój, prowokuje widza do skojarzeń z naszą materialną i niematerialną egzystencją. W kolejnych cyklach artysta skierował uwagę ku pejzażom. Twórczość Ruchomskiego nigdy nie była prostą mimesis, naśladownictwem, nie sięgała do repertuaru wrażeń wyłącznie optycznych. Artystę interesowała sfera symbolu, odniesień do zjawisk znajdujących się poza zmysłowym oglądem. W najnowszym cyklu Ruchomski ponownie odwołuje się do pejzażu, który jednak jest jedynie pretekstem, wizualną inspiracją do stworzenia obiektu-znaku. Przestrzeń obrazów określona jest kołem. Czasami jest ono obiektem zamkniętym – to drewniane tondo o wyraźnych granicach. Niekiedy jego krawędź łamie się i rozpada, przez co granica między obiektem i otoczeniem zanika. Ujawnia się wówczas wewnętrzna konstrukcja rzeczywistości. Obraz-rzeźba działa bryłą – elementem pozytywnym i przestrzenią, pustką – elementem negatywnym. Przestrzeń rozciąga się wokół i przezeń, rozchodzi się we wszystkich kierunkach naraz: w górę, na boki, w głąb. Nakładające się na siebie płaszczyzny o zróżnicowanych fakturach i kolorach tworzą dla wyobraźni widza łamigłówkę. By ją rozwikłać, obserwator musi odwołać się do swojej wiedzy o świecie i zastanowić nad umownością przekazu. Ruchomski często wprowadza zróżnicowanie materii. Elementy z nieokorowanego drew- na, surowe deski czy krążki drewnianych plastrów umieszczone w rytmicznych układach sąsiadują z fragmentami pokrytymi warstwą tłustej, wibrującej kolorem farby albo z gładką, lśniącą powierzchnią emalii. Powierzchnie malarskie, opracowane niekiedy bardzo subtelnie, o rozedrganej strukturze drobno dzierganych form i kanciastych, łamiących smug farby podsuwają wyobraźni cały wachlarz sugestywnych obrazów. Wyobraźnia wyłapuje tu jednak nie jakieś szczególne podobieństwa, a raczej syntetyczne analogie. Analizując symbolikę prac, wskazać można kilka źródeł inspiracji – koło jako obraz świata z jego wieczną cyrkulacją, wieczyście następującymi po sobie porami roku, mandalę, egipskiego uroborosa i japońskie ensō. Koło zawiera w sobie wszelką potencję, jest zarazem jednym i wszystkim. W pradawnych kosmogoniach wszechświat wyobrażony był jako przestrzeń kolista otoczona praoceanem. Ślad tych wierzeń odnajdujemy w kręgach menhirów, w babilońskiej mapie świata, a nawet w podobieństwie łacińskich słów urbs (miasto) i orbis (koło, świat), przywodzącym na myśl kolisty kształt pierwotnych osad rzymskich. Koło ma też nierozerwalny związek z czasem. Mezopotamski podział na 360 stopni jest nawiązaniem do przyjmowanej pierwotnie długości roku solarnego. Koło może być zarazem czasem i wiecznością. Dostrzegamy tu zbieżność egipskiego wyobrażenia wieczności: węża pożerającego własny ogon – uroborosa oraz buddyjskiej koncepcji wieczności i bezczasowości, odzwierciedlonej w kole, której najdoskonalszą postacią jest nirwana – „okrągła cisza”.  Arkadiusz Ruchomski w swoich okręgach niewątpliwie nawiązuje także do ensō – symbolu buddyzmu zen. Ensō to okrąg wykonywany przez mistrzów kaligrafii japońskiej jednym pociągnięciem pędzla. Nie można go poprawiać. Odzwierciedla charakter artysty. Rysowanie ensō jest jednym z ćwiczeń prowadzących do osiągnięcia doskonałego skupienia i biegłości w tworzeniu obrazów medytacyjnych sumie. Traktuje się je jak praktykę duchową, która powinna być powtarzana codziennie. Ensō symbolizuje pełne oświecenie, „okrąą ciszę” i mu – pustkę. Okrąg może być pełny lub niedomknięty. Zamknięte koło oznacza doskonałość, zaś otwarte – wyobraża ruch i rozwój. Jest to ukoronowanie japońskiej estetyki wabi-sabi z jej asymetrią, nieregularnością, niedoskonałością, prostotą, shizen, czyli autentycznością, i yugen – wdziękiem, datsuzoku – wolnością i seijaku – spokojem. Wszystkie te cechy powinna mieć prawdziwa sztuka. Kreśląc okręgi ensō, artyści Wschodu ujarzmiają chaos. Wyrażają tęsknotę za uświęceniem czasu i przestrzeni, za bezwarunkowym spokojem i duchową doskonałością, za rządzącą kosmosem harmonią. Ta sama myśl przyświeca mistykom chrześcijańskim, gdy mówią o unio mystica – zjednoczeniu z Bogiem. Totemiczne kręgi Ruchomskiego uświadamiają, że do obrazu koła należy także jego środek, omfalos – pępek, który wydła się w kosmiczną oś, łączącą płaszczyzny bytu, a my nieustannie odbywamy duchową podróż ku doskonałości. By znów móc rozpoznać w kosmicznej harmonii uwarunkowane wzajemnie bieguny – światło i ciemność, yin i yang, dobro i zło.

Katarzyna Haber

 

 

Arkadiusz Ruchomski

www.ruchomski.com 

 

Wykształcenie:

Szkoła wyższa:

Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Artystyczny, malarstwo sztalugowe

Praca dyplomowa: „Pejzaże Otwarte” w pracowni prof. Stanisława Kortyki (ASP Wrocław) teoretyczna: „Sztuka jednego uderzenia - buddyzm zen i malarstwo zen”, promotor: prof. dr hab. Anna Jamroziakowa (UAM Poznań)

Od grudnia 2008 roku pracuje na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Grudzień 2017 - zamknięcie przewodu doktorskiego pt. „Schronienia” na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Od października 2023 roku prowadzi I Pracownię Rysunku i Malarstwa dla studentów. I i II roku na Wydziale Grafiki

 

Wystawy indywidualne:

Maj 2024 - „Zawsze wychodzą od okręgu”, Galeria REKTORAT im. Zenona Polusa, Uniwersytet Zielonogórski, wystawie towarzyszył katalog

Marzec 2023 - Galeria XX1, „Zawsze wychodzą od okręgu”, Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawa

Kwiecień 2022 - Galeria Elektor, „Pełnia”, Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawa

Marzec 2022 - Galeria Szewska 16, wystawa indywidualna „Pomiędzy”, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Czerwiec 2020 - Galeria Nowy Wiek, Muzeum Ziemi Lubuskiej, wystawa indywidualna „Pomiędzy”, Zielona Góra

Listopad 2017 - Galeria Promocyjna, wystawa indywidualna „Schronienia”, Rynek Starego Miasta 2, Warszawa, wystawie towarzyszył katalog

Wrzesień 2015 - Galeria GJB, Gimnazjum Joanny Białobrzeskiej, Warszawa, „Pejzaże”, wystawa indywidualna

Kwiecień 2015 - Galeria Sztuki Współczesnej „Apteka Sztuki”, Warszawa, „Malarstwo”, wystawa indywidualna

Marzec 2012 - Galeria BWA, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wlkp, „2. Cykle”, malarstwo, wystawie towarzyszył katalog

Marzec / Kwiecień 2012 - Galeria BWA, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wlkp, „Dwa cykle”, wystawa indywidualna, wystawie towarzyszył katalog

Wrzesień 2009 - Galeria Sztuki Współczesnej „Apteka Sztuki”, Warszawa, „Malarstwo”

Kwiecień 2009 - Galeria Promocyjna, Warszawa, „Pejzaże otwarte”, wystawa indywidualna, wystawie towarzyszył katalog

Kwiecień 2007 - Galeria Stara Winiarnia, „Pejzaże Otwarte”, wystawa indywidualna, Zielona Góra

Wrzesień 2007 - Galeria BWA, Zielona Góra, „Pejzaże Otwarte”, wystawa indywidualna, wystawie towarzyszył katalog

Czerwiec 2007 - Galeria Zero, Berlin, Niemcy, „Pejzaże Otwarte”, wystawa indywidualna, wystawie towarzyszył katalog

Listopad 2006 - Galeria Duża, Miejski Ośrodek Kultury, Gniezno, „Pejzaże Otwarte”, wystawa indywidualna

 

Wystawy zbiorowe:

Grudzień 2023 - wystawa pokonkursowa 27. Międzynarodowego Wschodniego Salonu Sztuki Lublin 2023, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Październik 2023 - „Liberté, Égalité, Serigrafité!” BWA Zielona Góra

Luty 2023 - Galeria -1 w Pałacu Czapskich w Warszawie, wystawa wykładowców i wykładowczyń Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu pt. "Scientia & Intuitio". Wystawa powstała we współpracy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie z Uniwersytetem Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Kurator: Arkadiusz Ruchomski

Październik 2021 - Hommage à Isaac Bashevis Singer, Galeria Medium, Bratysława

Sierpień 2021 - wystawa przedaukcyjna „Salon letni”, Dom Aukcyjny Rempex, Warszawa

Sierpień 2021 - wystawa prac artystów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie z okazji 17. Festiwalu Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”, Hommage A Isaac Bashevis Singer, Galeria Prom, Prom Kultury Saska Kępa, Warszawa

Czerwiec 2021 - nawiązanie współpracy z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu, Wydział Malarstwa, wystawa zbiorowa pt „Po sezonie”, Słodownia +1, Stary Browar, Poznań

Luty 2021 - wystawa przedaukcyjna, „Sztuka dzisiaj. Wybór kuratora”, Dom Aukcyjny Desa Unicum, Warszawa

Styczeń 2021 - wystawa pokonkursowa 25. Międzynarodowego Wschodniego Salonu Sztuki Lublin 2020, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

Grudzień 2020 - wystawa przedaukcyjna „Salon zimowy”, Dom Aukcyjny Rempex, Warszawa

Październik 2020 - wystawa prac artystów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie z okazji 17. Festiwalu Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”, Hommage A Isaac Bashevis Singer, Galeria Prom, Prom Kultury Saska Kępa, Warszawa

Marzec 2020 - udział w zbiorowej wystawie „ Parametryzacja +”, Galeria Salon Akademii, Plac Konesera, Warszawa

Maj 2016 - udział w międzynarodowej wystawie polsko - węgierskiej w ramach Węgierskiego Roku Kulturalnego w Polsce \"POLISH(ED)HUNGARIAN\", organizatorzy: Art Market Budapest, Węgry i Galeria Sztuki Współczesnej Apteka Sztuki, Warszawa

Kwiecień 2016 – Galeria Wertykalna,"ARTELERIE 2016", międzynarodowa wystawa prac pedagogów uczelni artystycznych, budynek ASP, Katowice

Marzec 2015 - "ARTELERIE 2015", międzynarodowa wystawa prac pedagogów z uczelni artystycznych, Uniwersytet w Pilznie, Czechy

Październik 2014 - udział w Warszawskich Targach Sztuki, wystawcą m.in. moich prac była Galeria Sztuki Współczesnej Apteka Sztuki z Warszawy

Marzec 2013 - Galeria Miejska w Częstochowie, wystawa zbiorowa pokonkursowa Pierwszego Międzynarodowego Konkursu „Pejzaż Współczesny”

Listopad / Grudzień 2011 - „Galeria – 1”, Centrum Olimpijskie, wystawa zbiorowa pedagogów wydz. Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Październik / Grudzień 2011 - „Galeria przy Fabryce”, Ośrodek Dokumentacji Etnograficznej Wołomin, „Miłosz. Przenikania”, wystawa zbiorowa organizowana przez Mazowieckie Centrum Kultury i Galerię Krytyków „Pokaz”

Sierpień / Wrzesień 2011 - Udział w VI Międzynarodowym Biennale Malarstwa i Tkaniny Artystycznej – Barwy i Faktury, Muzeum Miasta Gdyni, Wystawa zbiorowa. Ekspozycji towarzyszył katalog

Lipiec 2011 - Galeria Wieża, Muzeum Zbrojowni na Zamku w Liwie, „Pejzaże”, wystawa zbiorowa organizowana przez Mazowieckie Centrum Kultury i Galerię Krytyków „Pokaz” z Warszawy, wystawie towarzyszył katalog

Wrzesień 2010 - Udział w VII Międzynarodowym Plenerze artystycznym w Dobrzycy k. Poznania dla absolwentów i pracowników uczelni wyższych, plener zakończył się wystawą

Wrzesień 2008 - Muzeum Ziemi Lubuskiej, Galeria Nowy Wiek, Zielona Góra, „Marian Szpakowski - - kontynuacja”, inspiracja twórczością M. Szpakowskiego, artyści zaproszeni do projektu przez Muzeum Lubuskie i BWA w Zielonej Górze, wystawie towarzyszył katalog

Grudzień 2007 - Miejski Ośrodek Sztuki, Galeria BWA, Gorzów Wlkp „Kolekcja Starej Winiarni”, wystawa zbiorowa, wystawie towarzyszył katalog

Listopad 2007 - Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa, udział w Triennale Malarstwa, konkurs Im. Mariana Michalika

Październik 2007 - Galeria BWA, Rzeszów „Jesienne Konfrontacje”, Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego

Wrzesień 2007 - Galeria Sztuki Współczesnej Wieża Ciśnień, Konin, „Kolekcja Starej Winiarni”, wystawa zbiorowa, wystawie towarzyszył katalog

Sierpień 2007 - Galeria Arsenał, Poznań, „Kolekcja Starej Winiarni”, wystawa zbiorowa

Wrzesień 2007 - Galeria Biblioteki Miejskiej w Łebie, inspiracja twórczością ekspresjonistów niemieckich, plener dla kadry akademickiej z ASP z Poznania, Gdańska, Wrocławia i z Berlina

Luty 2007 - Haddenham Gallery, Haddenham, Anglia, Festival of Polish Art and Culture

Październik 2006 - Miejski Ośrodek Sztuki, Galeria BWA, Gorzów, „Salon Jesienny” - przegląd aktualnych dokonań artystów plastyków i fotografików woj. lubuskiego

Kwiecień 2006 - Miejski Ośrodek Sztuki, Galeria Nowych Mediów, Gorzów Wlkp, „Parada Mistrzów”, Laureaci pięciu edycji konkursu Obraz Roku miesięcznika Art & Business

Kwiecień 2006 - Hotel Europejski, Warszawa, wystawa 100 finalistów konkursu „Obraz roku 2005”, organizowanego przez miesięcznik Art & Biznes

Maj 2005 - Galeria Stara Winiarnia, Zielona Góra, Grupa „koło poznania”, wystawa zbiorowa studentów z ASP Poznań i ISP Zielona Góra

Kwiecień 2005 - Królikarnia, Warszawa, wystawa 100 finalistów w konkursie „Obraz Roku 2004” organizowany przez miesięcznik Art & Biznes

Kwiecień 2005 - Miejski Dom Kultury, Gorzów Wlkp, „Salon Młodej Sztuki”, wystawa studentów z wydz. malarstwa

Listopad 2004 - Galeria Antoon de Jong, Tilburg, Holandia, wystawa zbiorowa

Marzec 2004 - Galeria 17/3, Zielona Góra, wystawa zbiorowa w mieszkaniu grupy studentów z ISP z Zielonej Góry

Luty 2004 - Galeria PWW, Zielona Góra, wystawa zbiorowa studentów z wydz. malarstwa

Sierpień 2003 - Galeria Sztuki Współczesnej Wieża Ciśnień, Konin, Grupa „koło poznania”, wystawa zbiorowa studentów z ASP Poznań i ISP Zielona Góra

Czerwiec 2003 - Galeria Het Ware Huis, Lage Mierde, Holandia, „Pejzaże Wielkopolskie”, wystawa indywidualna

Marzec 2003 - Galeria Rotary Club, Tilburg, Holandia, wystawa zbiorowa artystów holenderskich i polskich

Listopad 2002 - Miejski Ośrodek Kultury,Gorzów Wlkp, „Salon Młodej Sztuki”, wystawa zbiorowa studentów z wydz. malarstwa

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »