I Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Tadeusza Bairda odbędzie się w dn. 20-22 września 2024 r. w Zielonej Górze. Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia Zielonogórska, instytucja, której patronuje Baird. Podczas trzech festiwalowych dni zaplanowane są koncerty (recital wokalny, koncert kameralny, koncert symfoniczny), wystawa poświęcona kompozytorowi oraz spotkania autorskie z artystami i kompozytorami.
Ideą Festiwalu jest popularyzacja muzyki Tadeusza Bairda (1928-1981) – wybitnego polskiego kompozytora i patrona Filharmonii Zielonogórskiej, postaci zapomnianej, bo słabo obecnej w polskim repertuarze koncertowym i fonograficznym. Osią wydarzenia jest muzyka Bairda, która jest pretekstem do prezentacji twórczości kompozytorów różnych epok i narodowości. Ogniwem spajającym linię programową pierwszej edycji Festiwalu jest arcydzieło Patrona pt. Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira, stąd podtytuł tego wydarzenia: Baird vs. Shakespeare. W programie poza utworami Bairda i tymi, dla których źródłem inspiracji była twórczość Mistrza ze Stratford, wykonane zostaną arcydzieła literatury polskiej i światowej.
Podczas kolejnych dni Festiwalu zabrzmią trzy autorskie wersje Czterech sonetów miłosnych na głos: z fortepianem, orkiestrą kameralną oraz z orkiestrą symfoniczną. Ich interpretacji podejmą się wybitni polscy wokaliści: Tomasz Konieczny, Mariusz Godlewski i Michał Sławecki. Program Festiwalu wypełnią kompozycje zarówno znane, jak i rzadko wykonywane (np. poemat symfoniczny Hamlet Franza Liszta). Odbędą się także prawykonania: Concerto grosso Tadeusza Bairda, Dwuwiersze Leśmiana Alka Nowaka w wersji na baryton i orkiestrę symfoniczną oraz Sonet Jakuba Tomasza Opałki.
Pierwszą edycję Festiwalu zainauguruje recital wokalny z udziałem znakomitych polskich artystów młodego pokolenia: Joanny Freszel i Michała Sławeckiego, którym przy fortepianie będzie towarzyszyć Dominika Peszko. W programie, obok kompozycji Tadeusza Bairda, znajdą się także Sonety Szekspira autorstwa Pawła Mykietyna (jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich kompozytów) oraz zupełnie nieznane polskiej publiczności Quatre sonnets de Shakespeare Aleksandra Tansmanna. Dopełnieniem pierwszego koncertu będzie prawykonanie Sonetu na sopran i kontratenor z towarzyszeniem fortepianu Jakuba Tomasza Opałki – kompozycji zamówionej specjalnie na tę okazję.
Drugiego dnia wystąpi baryton Mariusz Godlewski wraz z Wrocławską Orkiestrą Barokową działającą przy Narodowym Forum Muzyki. Zabrzmią dzieła wokalne inspirowane dramatami Szekspira, kompozycja Bacha oraz utwory Bairda utrzymane w stylistyce archaizującej. Te ostatnie zabrzmią na instrumentach historycznych.
Tegoroczną edycję Festiwalu zwieńczy koncert symfoniczny z udziałem Tomasza Koniecznego – najbardziej rozpoznawanego polskiego śpiewaka operowego, ambasadora polskiej muzyki, niezrównanego interpretera dzieł Wagnera, który święci triumfy na tak prestiżowych scenach operowych, jak Metropolitan Opera czy Wiener Staatsoper. Szczególnym punktem programu będzie prawykonanie Concerto grosso Bairda – utworu, którego autograf znajduje się w zbiorach Biblioteki Narodowej, a który do tej pory nie był obiektem zainteresowania wśród wykonawców. Specjalnie na tę okazje Alek Nowak zinstrumentował swoje Dwuwiersze Leśmiana, które do tej pory publiczność słyszała jedynie w wersji z fortepianem.
W trakcie trwania całego Festiwalu, jak i po jego zakończeniu będzie można oglądać w Filharmonii Zielonogórskiej wystawę poświęconą Tadeuszowi Bairdowi (dostępne będzie również w wersji on-line). Nad jej stroną merytoryczną czuwać będzie dr hab. Barbara Literska, prof. UZ – znakomita muzykolożka, znawczyni twórczości Bairda, autorka monumentalnej monografii poświęconej kompozytorowi, która do tej pory ukazała się w dwóch językach (Tadeusz Baird. Kompozytor, dzieło, recepcja, 2012 / Tadeusz Baird. The Composer, His Work, and Its Reception, 2020). Za oprawę plastyczną będzie odpowiadać grafik Jacek Papla. Prof. Barbara Literska przewodniczy także radzie programowej powołanej przy Festiwalu.
Wydarzeniem towarzyszącymi I Festiwalowi im. T. Bairda będą spotkania z artystami, którzy wystąpią na w scenie Filharmonii Zielonogórskiej, oraz ze współczesnymi kompozytorami, których dzieła zabrzmią w trakcie trzech festiwalowych dni: Pawłem Mykietynem, Alkiem Nowakiem, Jakubem Tomaszem Opałką.
Dyrektorem I Międzynarodowego Festiwalu im. Tadeusza Bairda jest dr Rafał Kłoczko – dyrygent, kompozytor, teoretyk muzyki, dyrektor Filharmonii Zielonogórskiej.
1st INTERNATIONAL TADEUSZ BAIRD MUSIC FESTIVAL
BAIRD vs SHAKESPEARE
Zielona Góra, 20–22 September 2024
The 1st International Tadeusz Baird Music Festival will take place from 20 to 22 September 2024 in Zielona Góra. The festival is organised by the Zielona Góra Philharmonic. The three-day event will feature concerts (a vocal recital, a chamber concert and a symphonic concert), an exhibition devoted to the composer and meetings with artists and composers.
The idea of the festival is to popularise the music of Tadeusz Baird (1928–1981) – an outstanding Polish composer and patron of the Zielona Góra Philharmonic, a rather neglected figure in the Polish concert and phonographic repertoire. The main axis of the event is formed by Baird’s music, set amid works by composers of different epochs and nationalities. The programme of this first edition of the festival is integrated by its patron’s masterwork Four Love Sonnets to words by William Shakespeare. Hence the festival’s subtitle, ‘Baird vs Shakespeare’. Besides works by Baird and other composers inspired by the Stratford bard, we will also hear great works of the Polish and global music literature.
Over the three days of the festival, we will be treated to three original versions of the Four Love Sonnets for voice: with piano, chamber orchestra and symphony orchestra. They will be interpreted by outstanding Polish vocalists: Tomasz Konieczny, Mariusz Godlewski and Michał Sławecki. The festival programme includes both familiar works and rarely performed compositions (e.g. Liszt’s symphonic poem Hamlet). There will also be first performances: Tadeusz Baird’s Concerto grosso, Alek Nowak’s Leśmian Couplets in a version for baritone and symphony orchestra, and Tomasz Opałka’s Sonnet.
The first edition of the festival will be inaugurated by a vocal recital featuring excellent young Polish artists Joanna Freszel and Michał Sławecki, who will be accompanied on the piano by Dominika Peszko. Besides compositions by Tadeusz Baird, the programme will also include Shakespeare Sonnets by Paweł Mykietyn (one of the pre-eminent contemporary Polish composers) and Aleksander Tansman’s Quatre sonnets de Shakespeare, not familiar to Polish audiences. The first concert will be completed by the first performance of Tomasz Opałka’s Sonnet for soprano and counter-tenor with piano accompaniment – a composition commissioned specially for the event.
Performing on the second day will be baritone Mariusz Godlewski with the Wrocław Baroque Orchestra attached to the National Forum of Music. We will hear vocal works inspired by Shakespeare’s plays and compositions by Bach, as well as works by Baird in an archaic style performed for the first time on period instruments.
This year’s festival will end with a symphonic concert starring Tomasz Konieczny – the most recognisable Polish opera singer, an ambassador of Polish music and peerless Wagner interpreter, who has triumphed on such prestigious opera stages as the Metropolitan Opera and Wiener Staatsoper. A special item on the programme will be the first performance of Baird’s Concerto grosso – a work whose autograph is held in the National Library but has not previously attracted the interest of performers. Specially for this occasion. Alek Nowak has instrumented his Leśmian Couplets, previously heard solely in a version with piano.
For the duration of the festival and after its conclusion, an exhibition devoted to Tadeusz Baird will be held at the Zielona Góra Philharmonic. It will be curated by Zielona Góra University professor Dr hab. Barbara Literska, a leading musicologist, expert on Baird’s work and author of a monumental monograph devoted to the composer, which has been published in two languages (Tadeusz Baird. Kompozytor, dzieło, recepcja, 2012 / Tadeusz Baird. The Composer, His Work, and Its Reception, 2020). The exhibition design is the work of graphic artist Jacek Papala. Prof. Literska will also be chairing the festival’s programme committee.
The 1st Tadeusz Baird Festival will be accompanied by meetings with artists appearing on the stage of the Zielona Góra Philharmonic and with composers whose works will be heard at the festival: Paweł Mykietyn, Alek Nowak and Tomasz Opałka.
The director of the 1st International Tadeusz Baird Music Festival is Dr Rafał Kłoczko – a conductor, composer, music theorist and director of the Zielona Góra Philharmonic.
RADA PROGRAMOWA FESTIWALU:
dr hab. Barbara Literska, prof. UZ – Przewodnicząca Rady Programowej
prof. dr hab. Iwona Lindstedt – muzykolożka (Uniwersytet Warszawski)
Jakub Mateusz Lis – muzykolog
PROGRAMME COMMITTEE:
Dr hab. Barbara Literska, professor of Zielona Góra University – Chair
Prof. Dr hab. Iwona Lindstedt (Warsaw University)
Jakub Mateusz Lis
RADA HANOROWA FESTIWALU:
Waldemar Dąbrowski – Dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
prof. dr hab. Marcin Gmys – muzykolog (Instytutu Muzykologii Wydziału Nauk o Sztuce Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Katarzyna Meissner – teatrolożka
HONORARY COMMITTEE:
Waldemar Dąbrowski – Director of the Teatr Wielki – Polish National Opera
Prof. Dr hab. Marcin Gmys – Institute of Musicology on the Faculty of Art Sciences at Adam Mickiewicz University in Poznań
Katarzyna Meissner – theatre scholar
Piątek, 20 września, g. 19.00, Sala Kameralna FZ
Friday, 20 September, 7 p.m., Zielona Góra Philharmonic Chamber Hall
Recital wokalny
Vocal recital
Joanna FRESZEL – sopran / soprano
Michał SŁAWECKI – kontratenor / counter-tenor
Dominika PESZKO – fortepian / piano
PROGRAM / PROGRAMME
Tadeusz BAIRD
Pieśni truwerów na alt (lub mezzosopran) z towarzyszeniem 2 fletów i wiolonczeli
Songs of the Trouvères for alto (or mezzo-soprano) accompanied by 2 flutes and cello
I. Preludium
II. Canto I
III. Intermezzo I
IV. Canto II
V. Intermezzo II
VI. Canto III
VII. Postludium
Tadeusz BAIRD
Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira w przekładzie Macieja Słomczyńskiego na głos i fortepian
Four Love Sonnets to words by William Shakespeare (tr. Maciej Słomczyński) for voice and piano
I. Sonet / Sonnet 23: O! learn to read what silent love hath writ… (Spójrz, co tu ciche serce wypisało)
II. Sonet / Sonnet 91: Having thee, of all men's pride I boast… (Drwię, mając ciebie, z całej ludzkiej pychy)
III. Sonet / Sonnet 56: Sweet love… (Słodka miłości)
IV. Sonet / Sonnet 97: How like a winter hath my absence been… (Jakże podobna zimie jest rozłąka)
Tadeusz BAIRD
Trzy pieśni starowłoskie na sopran z towarzyszeniem 3 altówek i wiolonczeli do tekstów starowłoskich
Three Old Italian Songs for soprano accompanied by 3 violas and cello
I. S’alza nel ocean la vagh’aurora (Wstaje z oceanu wdzięczna jutrzenka... / The graceful dawn rises from the ocean…)
II. O sia tranquillo... (O, czy spokojny... / O how tranquil…)
III. O, miracol d’amore... (O cudzie miłości... / O miracle of love…)
Paweł MYKIETYN
Sonety Shakespeare'a na sopran męski i fortepian (wybór)
Shakespeare Sonnets for male soprano and piano (selection)
II. Sonet / Sonnet 34: Why didst thou promise such a beauteous day (Czemuż mnie upewniałeś, że dzień piękny będzie)
V. Sonet / Sonnet 135 and 136: Whoever hath her wish (Inne mają zachcianki)
Aleksander TANSMAN
Quatre sonnets de Shakespeare na głos i fortepian / for voice and piano
I. Sonet / Sonnet 90: Then hate me when thou wilt (Więc gardź mną dzisiaj, jeśli gardzić pragniesz)
II. Sonet / Sonnet 110: Alas! 'tis true, I have gone here and there (Prawda, niestety, żem błądził po świecie)
III. Sonet / Sonnet 115: Those lines that I before have writ do lie (Kłamią me dawniej pisane ci wiersze)
IV. Sonet / Sonnet 128: How oft when thou, my music, music play'st (Muzyko moja! Gdy muzyki falę)
Camille SAINT-SAËNS
Le songe d'une nuit d'été – Scherzo
ze Snu nocy letniej Felixa Mendelssohna w transkrypcji na fortepian solo
from Felix Mendelssohn’s A Midsummer Night’s Dream, transcribed for solo piano
Jean SIBELIUS
Taniec nimf – III część z Suity orkiestrowej nr 2 pt. Burza op. 109 w transkrypcji na fortepian solo
Dance of the Nymphs – movt III from The Tempest, Suite No. 2, Op. 109, transcribed for solo piano
Tomasz Jakub OPAŁKA
Sonet do słów Williama Szekspira na kontratenor i sopran z towarzyszeniem fortepianu
Sonnet to words by William Shakespeare for counter-tenor and soprano with piano accompaniment
Sobota, 21 września, g. 19.00, Sala MCM FZ
Saturday, 21 September, 7 p.m., Zielona Góra Philharmonic Chamber Hall
Koncert kameralny
Chamber concert
Mariusz GODLEWSKI – baryton / baritone
Georges BARTHEL – flet traverso / transverse flute
WROCŁAWSKA ORKIESTRA BAROKOWA / WROCŁAW BAROQUE ORCHESTRA
Jarosław THIEL – wiolonczela, prowadzenie / cello, conductor
PROGRAM / PROGRAMME
Henry PURCELL
First Music: Prelude – Hornpipe – Air z opery „The Fairy-Queen” (Królowa elfów) Z. 629
First Music: Prelude – Hornpipe – Air from the opera The Fairy-Queen, Z. 629
Aria i chór Hence with your trifling deity! z opery „Timon of Athens” Z.632
Air and chorus ‘Hence with your trifling deity!’ from the opera Timon of Athens, Z. 632
Uwertura g-moll Z. 772
Overture in G minor, Z. 772
Aria What Power Art Thou („The Cold Song”) z opery „King Arthur, or The British Worthy” (Król Artur, czyli Mężny Brytyjczyk) Z.628
Aria ‘What Power Art Thou?’ (‘The Cold Song’) from the opera King Arthur, or The British Worthy, Z. 628
Fantasia D-dur Z. 731
Fantasia in D major, Z. 731
Aria Next Winter Comes Slowly z opery „The Fairy Queen” (Królowa elfów) Z. 629
Aria ‘Next Winter Comes Slowly’ from the opera The Fairy-Queen, Z. 629
Fragmenty z opery „The Indian Queen” (Indiańska królowa) Z. 630
Extract from the opera The Indian Queen, Z. 630
Tadeusz BAIRD
Colas Breugnon suita w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową z fletem
Colas Breugnon, suite in old style for strings and flute
Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira w przekładzie Macieja Słomczyńskiego na baryton, orkiestrę smyczkową i klawesyn
Four Love Sonnets to words by William Shakespeare (tr. Maciej Słomczyński) for baritone, strings and harpsichord
I. Sonet / Sonnet 23: O! learn to read what silent love hath writ… (Spójrz, co tu ciche serce wypisało)
II. Sonet / Sonnet 91: Having thee, of all men's pride I boast… (Drwię, mając ciebie, z całej ludzkiej pychy)
III. Sonet / Sonnet 56: Sweet love… (Słodka miłości)
IV. Sonet / Sonnet 97: How like a winter hath my absence been… (Jakże podobna zimie jest rozłąka)
Johann Sebastian BACH
II Suita orkiestrowa h-moll BWV 1067
Orchestral Suite No. 2 in B minor, BWV 1067
I. Ouverture
II. Rondeau
III. Sarabande
IV. Bourrée I-II
V. Polonaise
VI. Menuet
VII. Badinerie
Niedziela, 22 września, g. 19, Sala MCM FZ
Sunday, 22 September, 7 p.m., Zielona Góra, MCM Hall
Koncert symfoniczna
Symphonic concert
Tomasz KONIECZNY – baryton / baritone
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII ZIELONOGÓRSKIEJ
ZIELONA GÓRA PHILHARMONIC SYMPHONY ORCHESTRA
Rafał KŁOCZKO – dyrygent / conductor
PROGRAM / PROGRAMME
Tadeusz BAIRD
Concerto grosso d-moll w dawnym stylu na małą orkiestrę
Concerto Grosso in Old Style in D minor for small orchestra
I. Grave e Allegro non tropo
II. Aria
III. Menuet
IV. Fuga
Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira w przekładzie Macieja Słomczyńskiego na baryton, orkiestrę symfoniczną i klawesyn
Four Love Sonnets to words by William Shakespeare (tr. Maciej Słomczyński) for baritone, strings and harpsichord
I. Sonet / Sonnet 23: O! learn to read what silent love hath writ… (Spójrz, co tu ciche serce wypisało)
II. Sonet / Sonnet 91: Having thee, of all men's pride I boast… (Drwię, mając ciebie, z całej ludzkiej pychy)
III. Sonet / Sonnet 56: Sweet love… (Słodka miłości)
IV. Sonet / Sonnet 97: How like a winter hath my absence been… (Jakże podobna zimie jest rozłąka)
Alek NOWAK
Dwuwiersze Leśmiana na baryton i orkiestrę symfoniczną
Leśmian Couplets for baritone and symphony orchestra
I. Śmiercie [Deaths]
II. Goryl [The gorilla]
III. Dookoła klombu [Around the flower bed]
IV. Gad [The reptile]
V. Niewidzialni [Invisible]
Franz LISZT
Poemat symfoniczny / Symphonic poem Hamlet S. 104
Richard WAGNER
Śpiew Wotana z dramatu muzycznego Walkiria
Wotan’s song from the music drama Die Walküre
Więcej informacji i bilety dostępne są na stronie.
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »