Jest teoretykiem muzyki i muzykologiem. Studia magisterskie w zakresie teorii muzyki ukończyła z wyróżnieniem w 1992 roku na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Stopień doktora nauk humanistycznych w dziedzinie nauk o sztuce otrzymała na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego (2003), a stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego (2013).
W Zielonej Górze mieszka i pracuje od 1993 roku, najpierw jako asystent w Instytucie Wychowania Muzycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego, następnie adiunkt, a obecnie jako profesor uczelni w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Jej zainteresowania badawcze dotyczą w szczególności recepcji muzyki Fryderyka Chopina oraz dwudziestowiecznej polskiej twórczości kompozytorskiej ze szczególnym uwzględnieniem Tadeusza Bairda. Jest autorką dwóch ważnych dla polskiej muzykologii monografii: Dziewiętnastowieczne transkrypcje utworów Fryderyka Chopina: aspekty historyczne, teoretyczne i estetyczne (2004); Tadeusz Baird. Kompozytor, dzieło, recepcja (2012). Była kierownikiem trzech projektów badawczych MNiSW: habilitacyjnego (2010-2012); dwóch z Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (NPRH) z modułu Uniwersalia 2.1 (2017-2018), którego celem było włączenie do obiegu międzynarodowego najważniejszych osiągnięć polskiej humanistyki. W efekcie obie monografie zostały opublikowane w wersji angielskojęzycznej w wydawnictwie Peter Lang: Nineteenth–Century Transcriptions of Works by Fryderyk Chopin (2020); Tadeusz Baird. The Composer, His Work, and Its Reception (2020). Innym ważnym polem naukowych eksploracji jest powojenna kultura muzyczna Zielonej Góry. Ten zakres badań ma odzwierciedlenie w publikacjach oraz w działaniach popularyzatorskich. Jest także współredaktorką prac zbiorowych, autorką wielu artykułów oraz rozdziałów w monografiach. Aktywnie uczestniczy w konferencjach międzynarodowych i ogólnopolskich, działa w zakresie upowszechniania kultury muzycznej (m.in. jako współorganizator koncertów, festiwali, wystaw, prelegent). Jest inicjatorką i przewodniczącą rady programowej I Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Tadeusza Bairda, organizowanego przez Filharmonię Zielonogórską im. T. Bairda (20-22.09.2024, Zielona Góra) oraz kuratorką festiwalowej wystawy.
Uzupełnieniem jej aktywności naukowej jest działalność organizacyjna na Uniwersytecie, gdzie piastowała funkcje: kierownika Zakładu Teorii Muzyki, zastępcy dyrektora Instytutu Kultury i Sztuki Muzycznej, prodziekana ds. nauki Wydziału Artystycznego, dziekana Wydziału Artystycznego, prorektora ds. studenckich. Za osiągnięcia organizacyjne skupiające się wokół zagadnień jakości kształcenia oraz rozwoju i realizacji badań naukowych czterokrotnie otrzymała Nagrodę Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego (2007, 2012, 2016, 2023).
Jest członkiem zwyczajnym Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, członkiem Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej, członkiem Lubuskiego Towarzystwa Naukowego, recenzentem czasopisma „Interdisciplinary Studies in Musicology”, członkiem Rady redakcyjnej „Rocznika Chopinowskiego”. Jest także ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej w zakresie teorii muzyki. Została odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2014).
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »