Kompozytorka i tłumaczka, absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Mieczysława Karłowicza w Zielonej Górze, gdzie zaczęła komponować pod kierunkiem prof. Juliusza Karcza. Studiowała w Akademii Muzycznej im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu (w klasie kompozycji prof. Mirosława Bukowskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem), na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (studia magisterskie na kierunku lingwistyka stosowana, studia podyplomowe w Szkole Tłumaczy i Języków Obcych, specjalność: tłumaczenie konferencyjne), a także w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (Podyplomowe studia muzyki filmowej, komputerowej i twórczości audiowizualnej). Ukończyła także podyplomowe studia arteterapii na Uniwersytecie Medycznym im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu. W roku 2012 przeprowadziła przewód doktorski w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, a w 2019 r. decyzją Senatu Akademii Muzycznej im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu uzyskała stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne.
Laureatka konkursów kompozytorskich w Polsce i za granicą, m. in. Reinl Preis 2003 w Wiedniu (Austria), Suoni di fiaba w Vittorio Veneto (Włochy), Alfredo Casella w Sienie (Włochy). Jej utwory były wielokrotnie wykonywane w całej Polsce i za granicą (Szwecja, Niemcy, Włochy, Ukraina, Wietnam, Luksemburg, Belgia, Hiszpania, Francja, Portugalia, Holandia, Litwa, Norwegia, Irlandia, Kanada, Australia, Argentyna i USA). Komponowała m. in. dla Stowarzyszenia Mozart 2003 z Warszawy, chórów Politechniki Szczecińskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Sepia Ensemble, Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus”, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Muzeum Gdańska oraz na zamówienie organizatorów festiwali muzycznych w Niemczech, Holandii i na Litwie. Jej kompozycje były prezentowane w ramach m. in. IX Międzynarodowego Polsko-Niemieckiego Konkursu Pianistycznego w Görlitz (Niemcy), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne, Festiwalu Sakralnyj Prostir we Lwowie (Ukraina), Festiwalu Osmose w Luksemburgu i Brukseli (Luksemburg, Belgia), Festiwalu Muzyki Współczesnej Turbulences Sonores w Montpellier (Francja), Międzynarodowej Konferencji ‚Generative Art’ w Rzymie (Włochy), Światowego Kongresu Carillonowego w Barcelonie (Hiszpania) i w USA, Międzynarodowego Festiwalu Klarnetowego Gran Canaria w Las Palmas (Hiszpania), Międzynarodowego Festiwalu Wiolonczelowego w Zutphen (Holandia), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Klangbrücken 2023 Musik 21 Niedersachsen w Hanowerze (Niemcy), Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara w Gorzowie Wielkopolskim, Międzynarodowego Forum Klarnetowego w Dublinie (Irlandia) oraz międzynarodowych festiwali carillonowych we Francji, Holandii, Portugalii, na Litwie i w USA. Z okazji 250 rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena brała udział w międzynarodowym projekcie kompozytorskim „250 piano pieces for Beethoven” na zaproszenie pianistki Susanne Kessel (Bonn, Niemcy). Była także finalistką w międzynarodowym projekcie kompozytorskim „Sinestesia fra le arti” (Busseto, Włochy).
Prowadziła kursy mistrzowskie z zakresu kompozycji w Polsce (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku), na Litwie (Filharmonia Kłajpedzka) i w Niemczech (w ramach projektu „Jugend musiziert”). Członkini jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich (dwukrotnie Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie, Konkurs Kompozytorski „Utwór na carillon i dwie trąbki” w Gdańsku, 4. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Andrzeja Koszewskiego w Poznaniu). Prowadziła także wykłady z zakresu kultury i muzyki polskiej na zaproszenie uczelni w Wietnamie (uniwersytety w Hanoi, Ho Chi Minh City i Thanh Hoa).
Nagrania jej utworów zostały opublikowane na płytach: „Juliusz Karcz, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Piano and Chamber Works” (Acte Prealable, 2017 r.), „Tubicinatores Gedanenses, Turmmusik” (Ars Sonora, 2019 r.), „Reed Connection Trio. Zielona Góra Musica Nova” (DUX, 2023 r.), „Pieśni Norwida” (RecArt, 2024 r.). Publikacje nutowe jej kompozycji ukazały się w Wydawnictwie Ars Musica sp. z o.o. (Lisowice) oraz wydawnictwie Editions Musica Ferrum (Londyn, Anglia).
Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki (1998), Deutscher Musikrat (2003) oraz kraju związkowego Brandenburgii (2005-2006). Jest członkinią Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej i Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej.
Ponadto jest tłumaczką języka niemieckiego. Jej tłumaczenia tekstów o tematyce muzycznej i muzykologicznej są opublikowane m. in. w czasopismach muzycznych „Glissando” i „Res Facta Nova”, w monografiach „Nowa muzyka niemiecka” i „Nowa muzyka amerykańska” (wyd. Korporacja Ha!art), w publikacjach Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jest także współautorką Wielkiego Słownika Niemiecko-Polskiego (PWN 2010). Posiada uprawnienia tłumacza przysięgłego.
Od 2005 r. związana z Instytutem Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora uczelni. Pełni funkcję kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki, a w ubiegłych latach pełniła także funkcje prodziekana Wydziału Artystycznego do spraw studenckich i zastępcy dyrektora Instytutu Muzyki. W ramach współpracy z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu organizuje coroczne koncerty współczesnej muzyki kameralnej w Zielonej Górze. Za swoją działalność artystyczną i organizacyjną kilkakrotnie otrzymała nagrodę Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego (w latach 2015, 2016, 2018, 2019, 2022, 2023).
Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »